استاد و مدير گروه كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (24503 مشاهده)
این پژوهش، با هدف بررسی و مقایسه مهارتهای جستجوی پیوسته و تعیین عوامل اثرگذار بر شناخت و آشنایی با این مهارتها در میان دانشجویان پزشکی عمومی دو دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس و رفسنجان با جامعه آماری 545 نفر دانشجو بهروش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری توصیفی به کمک نرمافزار آماری SPSS انجام شد. با استفاده از 7 مهارت جستجوی پیوسته و عوامل اثرگذار بر شناخت و آشنایی با این مهارتها تلاش شد تا ضمن شناخت عوامل اثرگذار، میزان آشنایی و شناخت دانشجویان با هرکدام از مهارتهای جستجوی پیوسته و با استفاده از سؤالات تخصصی، میزان مهارت سنجیده و نقاط قوت و ضعف هریک از دو گروه با یکدیگر مقایسه شود. نتایج پژوهش نشان داد که سطح شناخت و آشنایی با مهارتهای جستجو در دانشجویان پزشکی عمومی بندرعباس بیشتر از رفسنجان است. در سؤالات تخصصی مهارتهای جستجو تفاوتی بین دانشجویان دو دانشگاه مشاهده نشد. عواملی مانند میزان تسلط بر زبان انگلیسی، سنجش توانایی خود در بازیابی اطلاعات، علاقهمندی به کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی، کسب اطلاعات نوین از طریق پایگاههای اطلاعاتی، ارائه مقاله در کنگرهها و همایشها، میزان تجربه قبلی جستجو در پایگاههای اطلاعاتی، موافق بودن با ارائه واحد درسی در زمینه جستجو، کمک گرفتن از دیگران، و میزان آشنایی با پایگاههای اطلاعاتی بر روی شناخت و آشنایی نسبت به مهارتها تأثیر داشتند. جنسیت، مقطع تحصیلی، تسلط بر زبان انگلیسی، تجربه قبلی جستجو در بانکهای اطلاعاتی، و آشنایی با پایگاههای اطلاعاتی بر روی بهینه بودن جستجو تأثیر داشتند
Mahmoodi maybonde M. A Comparison of Online Search Skills among Public Medical Science Students of Bandar Abbas and Rafsanjan Universities in 2008- 2009. Journal of Information Processing and Management. 2012; 27 (2) :207-323 URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1835-fa.html
محمودی میمند محبوبه، عصاره فریده. مقایسه مهارتهای جستجوی پیوسته بین دانشجویان پزشکی عمومی دانشگاههای علوم پزشکی بندرعباس و رفسنجان در سالهای 1387- 1388 . پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1390; 27 (2) :207-323