[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 32، شماره 3 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 32 شماره 3 صفحات 731-760 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر تسهیم دانش بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان با تبیین نقش میانجی حافظه سازمانی و یادگیری مشارکتی الکترونیک در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
داود فیض، مهدی دهقانی سلطانی ، حسین فارسی زاده، رسول غلامزاده
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بین الملل؛ دانشگاه سمنان
چکیده:   (1621 مشاهده)
امروزه دانش بهمنزله منبعی ارزشمند و مهم در کتابخانه­ها محسوب می­شود و کتابخانه­ها برای بقا و نیل به اهداف خود نیازمند به اشتراکگذاری دانش در بین کارکنان خود هستند. از سوی دیگر، از عوامل مهم بقا و حیات کتابخانه­ها، داشتن نیرویی توانمند و با روحیه کاری بالاست. بهعبارت دیگر، اهمیت منابع انسانی بهمراتب از فناوری­های جدید و منابع مادی و مالی بیشتر است. هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی تأثیر تسهیم دانش بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان با درنظرگرفتن نقش میانجی حافظه سازمانی و یادگیری مشارکتی الکترونیک در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بوده و داده­های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه و به روش نمونه­گیری تصادفی ساده از جامعه پژوهش که شامل کتابداران دارای تحصیلات دانشگاهی در کتابخانه ملی، که در چهار بخش فراهم­آوری، سازماندهی، اطلاع­رسانی و آموزش و پژوهش هستند، گردآوری شد. برای بررسی روایی ابزار سنجش از روایی سازه و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای آزمون فرضیات تحقیق از مدل­سازی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تسهیم دانش بهصورت مستقیم تأثیر معناداری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان دارد. این در حالی است که تأثیر تسهیم دانش بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بهصورت غیرمستقیم و از طریق دو متغیر حافظه سازمانی و یادگیری مشارکتی الکترونیک بهمراتب بیشتر از تأثیر مستقیم است. نتایج همچنین نشان داد که حافظه سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان تأثیری ندارد.
واژه‌های کلیدی: تسهیم دانش، توانمندسازی روانشناختی، حافظه سازمانی، یادگیری مشارکتی الکترونیک، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
متن کامل [PDF 821 kb]   (1272 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Feiz D, Dehghani Soltani M, Farsizadeh H, Ghollamzadeh R. Assessing the effect of knowledge sharing on Employees' Psychological Empowerment by Clarifying Mediating Role of organizational memory and learning collaborative electronic in National Library and Archives of I.R of Iran. Journal of Information Processing and Management. 2017; 32 (3) :731-760
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3142-fa.html
فیض داود، دهقانی سلطانی مهدی، فارسی زاده حسین، غلامزاده رسول. بررسی تأثیر تسهیم دانش بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان با تبیین نقش میانجی حافظه سازمانی و یادگیری مشارکتی الکترونیک در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1396; 32 (3) :731-760

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3142-fa.html

دوره 32، شماره 3 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۶/۶/۲۹
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.137 seconds with 849 queries by yektaweb 3455