[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 33، شماره 2 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 33 شماره 2 صفحات 775-802 برگشت به فهرست نسخه ها
نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی در محیط کسب و کار: یک مطالعه کیفی
فرزانه شاهزیدی ، ابراهیم افشار زنجانی، آرش شاهین
کارشناسی ارشد
چکیده:   (1591 مشاهده)

هدف: بررسی نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع­یابی در صنعت ساخت و تولید ایران به منزله نمونه­ای از محیط کسب و کار این کشور.

روش: جامعه اصلی شرکت های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سه ماه اردیبهشت، خرداد و تیر سال 1392، و جامعه مکمل آن به دلیل مطابقت کامل این پژوهش با بازار واقعی چندین شرکت در بیرون از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است. شرکت­ها با استفاده از شیوه نمونه­گیری هدفمند انتخاب و حجم نمونه نیز با توجه به اشباع نظری تعیین شد. داده­ ها با استفاده از مصاحبه­های نیمه ساختاریافته 20 تا 30 دقیقه­ای از مدیران شرکت­ها به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش کدگذاری نظری استفاده شد.

یافته­ ها: نیاز اطلاعاتی شرکت­های درگیر پژوهش تحت تاثیر محیط کار و رشته تخصصی آن­ها است. شرکت­ها برای کسب اطلاعات از سه روش شخص، سازمان و مشاور و از سه نوع منبع اطلاعاتی استفاده می­کنند. این منابع عبارتند از منابع تجاری (تجربه و دانش، رصدبازار، نمایشگاه و تبلیغات، سازمان­های دیگر، و ارتباطات)؛ منابع علمی (منابع رسمی، تقلید، تجربه و دانش، کارشناسان و متخصصین) و منابع مشترک (اینترنت، رسانه­های عمومی، و مشتری) است. رفتار اطلاع­یابی شرکت­ها را می توان در طول یک طیف، از آسان­گیرانه تا سخت­گیرانه جای داد. محل یک شرکت بر روی این طیف تحت تاثیر عوامل انسانی، ساختار سازمانی، فضای کار و منابع محیطی قرار می­گیرد. 

واژه‌های کلیدی: نیاز اطلاعاتی، رفتار اطلاع یابی، فضای کسب و کار، صنعت ساخت و تولید، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
متن کامل [PDF 605 kb]   (374 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahzeydi F, Afshar Zanjani E, Shahin A. The information need and information seeking behavior in the Iran manufacturing industry. Journal of Information Processing and Management. 2018; 33 (2) :775-802
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3190-fa.html

شاهزیدی فرزانه، افشار زنجانی ابراهیم، شاهین آرش. نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی در محیط کسب و کار: یک مطالعه کیفی. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1396; 33 (2) :775-802

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3190-fa.html



دوره 33، شماره 2 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۴/۴
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.3 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3735