[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ساختار محتوایی مطالعات علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر اساس واژگان و مفاهیم مقالات آن در پایگاه اطلاعاتی وبگاه علم (2009-2013)(95/12/10)
اسماعیل مصطفوی ، فریده عصاره، محمد توکلی زاده راوری
استادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (931 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل ساختار واژگان و مفاهیم «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» با استفاده از نگاشت‌های علمی هم‌واژگانی در پایگاه وبگاه علم در بازه زمانی 2009-2013 است. روش پژوهش حاضر توصیفی از لحاظ نوع کاربردی است که در آن از رویکرد تحلیل هم‌واژگانی بر اساس فنون خوشه‌بندی بهره گرفته شده است. جامعه پژوهش به صورت سرشماری شامل 16475 مقاله در پایگاه وبگاه علم است. تحلیل‌های آماری شامل فراوانی، درصد، و رگرسیون بوده و در فرایند انجام پژوهش از نرم‌افزارهای Excel ، RavarMatrix و SPSS استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد واژگان «اطلاعات»، «وب»، «پژوهش»، «تحلیل استنادی»، «دانش»، «کتابخانه»، «مجلات»، و «فناوری» محور اصلی مفاهیم مورد مطالعه در این رشته را تشکیل داده­ اند. همچنین، مفاهیم مورد مطالعه در 13 خوشه قرار گرفته­اند که محورهای اصلی مطالعات شامل «آموزش و یادگیری؛ سواد اطلاعاتی»، «سازماندهی اطلاعات و دانش»، «منابع اطلاعاتی تحت وب و شبکه­ های اجتماعی»، «اخلاق حرفه­ای در علم اطلاعات»، «انفورماتیک و خدمات اطلاعات سلامت»، «مدیریت اطلاعات؛ نظام­های اطلاعاتی؛ مدیریت دانش و نوآوری»، و «مطالعات و شاخص­های علم­سنجی و اطلاع­سنجی» است. بررسی هم­ واژگانی مفاهیم علم اطلاعات و دانش‌شناسی بیانگر پدیداری حوزه‌های مطالعاتی نوظهور در مطالعات علم اطلاعات و دانش‌شناسی است و شاهد حضور مطالعات میان‌رشته‌ای در بطن بروندادهای علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی هستیم. با آگاهی از ماهیت پژوهش‌های میان‌رشته‌ای علم اطلاعات و دانش‌شناسی با سایر رشته­های علمی، امکان تقویت همکاری میان­رشته ­ای با پژوهشگران آن­ها فراهم می­گردد. همچنین، با شناسایی ابعاد و موضوعات جدید مطالعات این رشته، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان دانشگاهی با اطلاع از زمینه­ های پژوهشی این رشته می­ توانند به گسترش و تحول آموزش‌های مورد نیاز در سرفصل‌های آموزشی و ایجاد گرایش‌های جدید در آن، اقدام نمایند.

واژه‌های کلیدی: تحلیل واژگان، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، تحلیل هم‌واژگانی، خوشه‌بندی مفاهیم
متن کامل [PDF 913 kb]   (318 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mostafavi I, Osareh F, Tavakolizadeh-Ravari M. Identifying content structure of “Knowledge and Information Science (KIS)” studies based on co-word analysis of articles in “Web of Science (WoS)” database (2009-2013). Journal of Information Processing and Management. 2009;
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3234-fa.html
مصطفوی اسماعیل، عصاره فریده، توکلی زاده راوری محمد. شناسایی ساختار محتوایی مطالعات علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر اساس واژگان و مفاهیم مقالات آن در پایگاه اطلاعاتی وبگاه علم (2009-2013)(95/12/10). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1388;

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3234-fa.html

برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۶/۶/۲۹
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.117 seconds with 846 queries by yektaweb 3455