دوره 33، شماره 3 - ( بهار 1397 )                   جلد 33 شماره 3 صفحات 1285-1314 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mostafavi I, Osareh F, Tavakolizadeh-Ravari M. Identifying content structure of “Knowledge and Information Science (KIS)” studies based on co-word analysis of articles in “Web of Science (WoS)” database (2009-2013). Iranian Journal of Information Processing and Management. 2018; 33 (3) :1285-1314
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3234-fa.html
مصطفوی اسماعیل، عصاره فریده، توکلی زاده راوری محمد. شناسایی ساختار محتوایی مطالعات علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر اساس واژگان و مفاهیم مقالات آن در پایگاه اطلاعاتی وبگاه علم (2009-2013). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1397; 33 (3) :1285-1314

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3234-fa.html


دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (3212 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل ساختار واژگان و مفاهیم «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» با استفاده از نگاشت‌های علمی هم‌واژگانی در پایگاه وبگاه علم در بازه زمانی 2009-2013 است. روش پژوهش حاضر توصیفی از لحاظ نوع کاربردی است که در آن از رویکرد تحلیل هم‌واژگانی بر اساس فنون خوشه‌بندی بهره گرفته شده است. جامعه پژوهش به صورت سرشماری شامل 16475 مقاله در پایگاه وبگاه علم است. تحلیل‌های آماری شامل فراوانی، درصد، و رگرسیون بوده و در فرایند انجام پژوهش از نرم‌افزارهای Excel ، RavarMatrix و SPSS استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد واژگان «اطلاعات»، «وب»، «پژوهش»، «تحلیل استنادی»، «دانش»، «کتابخانه»، «مجلات»، و «فناوری» محور اصلی مفاهیم مورد مطالعه در این رشته را تشکیل داده­ اند. همچنین، مفاهیم مورد مطالعه در 13 خوشه قرار گرفته­اند که محورهای اصلی مطالعات شامل «آموزش و یادگیری؛ سواد اطلاعاتی»، «سازماندهی اطلاعات و دانش»، «منابع اطلاعاتی تحت وب و شبکه­ های اجتماعی»، «اخلاق حرفه­ای در علم اطلاعات»، «انفورماتیک و خدمات اطلاعات سلامت»، «مدیریت اطلاعات؛ نظام­های اطلاعاتی؛ مدیریت دانش و نوآوری»، و «مطالعات و شاخص­های علم­سنجی و اطلاع­سنجی» است. بررسی هم­ واژگانی مفاهیم علم اطلاعات و دانش‌شناسی بیانگر پدیداری حوزه‌های مطالعاتی نوظهور در مطالعات علم اطلاعات و دانش‌شناسی است و شاهد حضور مطالعات میان‌رشته‌ای در بطن بروندادهای علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی هستیم. با آگاهی از ماهیت پژوهش‌های میان‌رشته‌ای علم اطلاعات و دانش‌شناسی با سایر رشته­های علمی، امکان تقویت همکاری میان­رشته ­ای با پژوهشگران آن­ها فراهم می­گردد. همچنین، با شناسایی ابعاد و موضوعات جدید مطالعات این رشته، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان دانشگاهی با اطلاع از زمینه­ های پژوهشی این رشته می­ توانند به گسترش و تحول آموزش‌های مورد نیاز در سرفصل‌های آموزشی و ایجاد گرایش‌های جدید در آن، اقدام نمایند.

متن کامل [PDF 1316 kb]   (869 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb