دوره 33، شماره 2 - ( زمستان 1396 )                   جلد 33 شماره 2 صفحات 857-884 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansouri F, Nowkarizi M, Fattahi R. Modulators of choice overload in Google search engine. Iranian Journal of Information Processing and Management. 2018; 33 (2) :857-884
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3393-fa.html
منصوری فهیمه، نوکاریزی محسن، فتاحی سید رحمت الله. تعدیل کننده های نظریه اضافه بار انتخاب در موتور جستجوی گوگل در میان دانشجویان برپایه تیپ های شخصیتی بیشینه خواهی و بسنده خواهی . پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1396; 33 (2) :857-884

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3393-fa.html


دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (1973 مشاهده)

امروزه تحلیل رفتار کاربران در موتورهای جستجو بسیار مورد توجه است. نتایج زیاد بازیابی شده در موتورهای جستجو، کاربران را وادار به انتخاب می­کند. زمانی که انتخاب به شدت پیچیده شود، مردم به این فکر می‌افتند که ساده‌ترین قاعده تصمیم را اتخاذ کنند، یعنی تصمیم نگیرند. روانشناسان این وضعیت را پیامد «اضافه بار انتخاب» می‌نامند. اضافه بار انتخاب مفهومی است که توانایی پردازش اطلاعات توسط افراد را برای انتخاب بررسی می­کند. به عبارت ساده­تر، روبرو شدن افراد با اطلاعات زیاد منجر به نتایج منفی می­شود.

این پژوهش با هدف شناسایی تعدیل­ کننده­ های نظریه اضافه بار انتخاب در موتور جستجوی گوگل انجام شد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش پیمایشی است. با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای غیرنسبیتی، 72 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دو دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و از پرسشنامه استاندارد و مرورگر HCI جهت گردآوری داده­ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها به کمک نرم­افزار آماری SPSS (نسخه 18) و آزمون­های آماری شاپیرو-ویلکس، تی مقایسه زوجی و ویلکاکسون انجام شد.

یافته ­های پژوهش نشان داد که بدون در نظر گرفتن تیپ شخصیتی افراد (بیشینه­خواهی و بسنده­خواهی) و تنها با بررسی نوع جستجو، نمی­توان در مورد رخداد نظریه اضافه بار انتخاب اظهار نظر قطعی کرد. با در نظر گرفتن دو متغیر واسطه نوع جستجو و تیپ شخصیتی، تفاوت معنی­دار بین میزان رضایت دو تیپ ­شخصیتی از نتایج بازیابی شده کم و زیاد مشاهده شد. بدین معنا که در بیشینه­خواهان، در هر دو حالت جستجوی خاص و عام، میزان رضایت افراد از نتایج بازیابی شده کم بیشتر از نتایج بازیابی شده زیاد بود (رخداد اضافه بار انتخاب). همچنین در این گروه در هنگام جستجوی عام، تفاوت معنی­داری بین میزان رضایت از نتایج بازیابی شده کم و زیاد وجود داشت. اما بنا به تیپ شخصیتی این افراد و با توجه به نظریه رویداد غیرمنتظره، با بیشتر شدن نتایج بازیابی شده، نه تنها اضافه بار انتخاب رخ نداد، بلکه رضایت بسنده خواهان بیش تر شد. از این رو می­توان به اهمیت دو عامل نوع جستجو و تیپ شخصیتی افراد به عنوان تعدیل­کننده­های رخداد اضافه بار انتخاب پی برد. به طور کلی هر دو تیپ شخصیتی از سرعت بازیابی نتایج در موتور جستجوی گوگل رضایت داشتند.

متن کامل [PDF 698 kb]   (436 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb