[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 33، شماره 3 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 33 شماره 3 صفحات 977-998 برگشت به فهرست نسخه ها
شناخت عوامل مشوّق و بازدارنده تسهیم دانش در شبکه‌های اجتماعی علمی پیوسته
سحر انبارکی ، عبدالرسول جوکار، سعیده ابراهیمی
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
چکیده:   (1708 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر توسعه راهبردهای بهبود تسهیم دانش در شبکه‌های اجتماعی علمی پیوسته از طریق شناخت عوامل مؤثر و بازدارنده بر تمایل به اشتراک دانش در این شبکه‌هاست.
این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه پژوهشگران (اعضای هیئت علمی) دو دانشگاه‌ «شیراز» و «خلیج فارس بوشهر» تشکیل می‌دهند که با توجه به جمعیت 900 نفری، 269 نفر از این جامعه بر مبنای جدول «مورگان» به‌عنوان نمونه تعیین گردید. گردآوری داده‌ها بر مبنای پرسشنامه بررسی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در جوامع مجازی‌ «ژائو» انجام گرفت.
یافته‌ها نشان داد که از بین عوامل مؤثر بر تمایل پژوهشگران به اشتراک دانش، به‌ترتیب، عوامل «چشم‌انداز مشترک» با اختلاف میانگین 82/4، «عمل متقابل» با اختلاف میانگین 04/4 و «اطمینان در تمایل به اشتراک‌گذاری» با اختلاف میانگین 34/3 دارای بیشترین سهم در افزایش تمایل پژوهشگران به اشتراک دانش هستند. در این بین «وابستگی اجتماعی» با میانگین 42/0- و نمره
t، 48/4- و با توجه به معنادار شدن رابطه، تأثیر بازدارنده بر تمایل به اشتراک دانش داشته است.
با توجه به تأثیر مثبت «چشم‌انداز مشترک»، «عمل متقابل» و «اطمینان در تمایل به اشتراک دانش» می
­توان با ایجاد شبکه­های اجتماعی علمی-تخصصی، امکان حضور پژوهشگران همرشته و با قلمروهای مشابه را فراهم کرد تا بدین‌طریق به تبادل دانش تخصصی با یکدیگر بپردازند. همچنین، با  ایجاد زمینه­های آشنایی بیشتر پژوهشگران با این شاهراه­های ارتباط علمی، می‌توان علاوه بر تشویق آنان به استفاده و اشتراک دانش بیش‌ازپیش در شبکه­های اجتماعی علمی پیوسته، سرعت تولید علم را نیز بالا برد.

 
واژه‌های کلیدی: اشتراک دانش، عوامل مشوق، عوامل بازدارنده، پژوهشگران، دانشگاه شیراز، دانشگاه خلیج فارس، شبکه های اجتماعی علمی پیوسته
متن کامل [PDF 601 kb]   (491 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Anbaraki S, Jowkar A, Ebrahimi S. identifying incentives and disincentives factors effects on willingness to share knowledge In online scientific social networks. Journal of Information Processing and Management. 2018; 33 (3) :977-998
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3455-fa.html

انبارکی سحر، جوکار عبدالرسول، ابراهیمی سعیده. شناخت عوامل مشوّق و بازدارنده تسهیم دانش در شبکه‌های اجتماعی علمی پیوسته. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1397; 33 (3) :977-998

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3455-fa.html



دوره 33، شماره 3 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۴/۴
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.29 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3735