XML English Abstract Print


دانشگاه شاهد
چکیده:   (577 مشاهده)
مقدمه و هدف: پیشرفت سریع فناوری و فراگیری دانش، زمینه­ساز ورود به عصر اطلاعات و تشکیل جوامع دانش­بنیان است. شرکت­های دانش­بنیان، علم و دانش تولید شده و ایده­های جدید را دریافت کرده و در یک فرآیند کاملاً ساختارمند، تجاری سازی می­کنند بنابراین ارزیابی عملکرد علم و فناوری این شرکت­‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این پژوهش مطالعه تحلیلی شاخص­‌ها و مدل­‌های ارزیابی علم و فناوری و ارائه مدلی جهت سنجش و ارزیابی عملکرد علم و فناوری شرکت­های دانش­بنیان در ایران است.
روش اجرای پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش­های اسنادی و پیمایشی با بهره­‌گیری از مصاحبه دلفی در چهار مرحله انجام شده است. از روش‌­های مختلف آماری از جمله آزمون­ فریدمن جهت تجزیه و تحلیل داده­‌ها استفاده شده است.

یافته­‌ها و نوآوری پژوهش: مهم­ترین یافته‌­های این پژوهش عبارتند از: تعیین مهم­ترین مدل­های ارزیابی علم و فناوری، تعیین مهم­ترین شاخص‌­های مدل ارائه شده، سنجش تأثیر هر کدام از مدل­های ارزیابی علم و فناوری بر مدل ارائه شده و رتبه­‌بندی شاخص­های 5 بخش اصلی. با توجه به پیشینه می­توان گفت تا کنون مدلی جهت سنجش و ارزیابی عملکرد علم و فناوری شرکت­های دانش­بنیان ارائه نشده بود و مدل ارائه شده در این پژوهش را می­توان سرآغاز چنین امری دانست.
نتیجه­‌گیری: در مدل نهایی از 195 شاخص مرحله اول، تعداد 95 شاخص نهایی تعیین و ارائه گردیده است. این پژوهش مدلی با 5 بخش شاخص­های انسانی، مالی، ساختاری، عملکردی و بهره­وری ارائه نموده است.

 
متن کامل [PDF 959 kb]   (135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb