[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مؤثر بر تجاری سازی دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (96/08/14)
رویا پورنقی *، اکرم السادات حجازی
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)
چکیده:   (277 مشاهده)
تجاری­سازی فرآیند تبدیل فن­آوری به محصولات موفق اقتصادی است که دانش تولید شده را به محصولات قابل عرضه در بازار تبدیل می­کند و در اولویت فعالیت‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگا‌ه‌های جهان است. امروزه بقای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به  ارائه دانش تولید شده خویش در قالب محصولات دانشی به جامعه و بازار بستگی دارد. در این پژوهش هدف تعیین عوامل و الزامات مؤثر بر رشد و موفقیت تجاری­ سازی دانش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی شهر تهران است. روش پژوهش از نوع پیمایشی می­باشد چرا که یکی از بهترین روش‌ها برای  بررسی مشکلات در شرایط واقعی است و امکان آزمودن متغیرهای مختلف را فراهم می‌کند. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران است. روش  نمونه ­گیری تصادفی طبقه­ای و ابزار جمع­آوری داده­ها پرسش­نامه نیمه محقق ساخته است که روایی آن با نظر اساتید خبره و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ956/0 تأیید گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم افزار اس­پی­اس­اس و آزمون­ آماری فریدمن انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه، عوامل اقتصادی بیشترین(41/4) و مکانیزم های آموزشی و پژوهشی کمترین(64/3) تأثیر را در رشد و موفقیت تجاری­سازی دانش دارند. مدیران و سیاست‌گذاران دانشگاه باید برای تسهیل در ایجاد شرکت­ ها و تجاری­سازی دانش، خط ­مشی­گذاری تجار­ی ­سازی دانش و سیاست‌گذاری توزیع درآمد ناشی از تجاری­سازی دانش فعالیت نمایند و در این راستا شبکه‌های گسترده­ ایجاد ارتباط بین طرف­های ذی­نفع و دارای نقش در فراگرد تجاری‌سازی دانش را توسعه دهند.
واژه‌های کلیدی: تجاری‌سازی دانش، ‌ دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانش، ‌ دانشگاه تربیت دبیر رجایی
متن کامل [PDF 870 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pournaghi R, Hejazi A. Investigation of Factors Affecting knowledge Commercialization From the perspective of Graduated students at Shahid Rajaee Teachers’ Training University. Journal of Information Processing and Management. 2009;
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3613-fa.html
پورنقی رویا، حجازی اکرم السادات. بررسی عوامل مؤثر بر تجاری سازی دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (96/08/14). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1388;

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3613-fa.html

برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۶/۹/۲۸
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.153 seconds with 853 queries by yektaweb 3566