[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و تحلیل اولویت‌های پژوهشی در هر یک از محورهای پژوهشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دیدگاه استادان و دانشجویان دکتری این رشته(96/12/28)
فرزانه قنادی نژاد ، غلامرضا حیدری
کارشناس ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (427 مشاهده)
منشأ بسیاری از مشکلاتی که در پژوهش­های حوزه­ی علم اطلاعات و دانش­‌شناسی وجود دارد (مانند کاربردی نبودن، تکراری و فاقد نوآوری بودن)، مربوط به نامشخص بودن نیازها و اولویت­‌های پژوهشی این رشته است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر شناسایی و دسته­بندی موضوعات پژوهشی مهم در علم اطلاعات و دانش‎‏شناسی و سنجش میزان اهمیت آن‏ها به منظور تعیین اولویت­‌های پژوهشی در این رشته است. پژوهش حاضر از نوع نظری- کاربردی و روش پژوهش سندی- تحلیلی و پیمایشی است. جامعه­‌ی پژوهش حاضر شامل استادان و دانشجویان مقطع دکتری در رشته‌­ی علم اطلاعات و دانش‌‏شناسی در دانشگاه­‌های تهران، خوارزمی، الزهرا، فردوسی مشهد، شیراز، اصفهان و شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 95-1394 هستند که به دلیل محدود بودن جامعه‌­ی پژوهش (165 نفر)، پرسشنامه بین تمامی افراد جامعه توزیع (به صورت الکترونیکی و حضوری) و در نهایت 112 پرسشنامه گردآوری شد (نرخ بازگشت 63 درصد). به منظور تجزیه و تحلیل داده­‌ها از آمار استنباطی (آزمون رتبه­ای فریدمن) استفاده شده است. به منظور شناسایی اولویت‌های پژوهشی در علم اطلاعات و دانش­‌شناسی به مرور متون این حوزه و نظرخواهی از استادان این رشته پرداخته شده است. نتایج این بررسی­‌ها شناسایی 120 موضوع پژوهشی در علم اطلاعات و دانش‌­شناسی بود که در 22 محور کلی تقسیم‌­بندی شدند. نتایج بیانگر آن است که تحت تأثیر تحولاتی که در طی سال­‌های اخیر در رشته­ی علم اطلاعات و دانش­‌شناسی به وجود آمده است از جمله تغییر عنوان رشته و تا حدودی تغییر سرفصل­های درسی و به تبع آن محتوای رشته، تحولات ناشی از ورود فناوری به رشته و حرکت بیش­تر این حوزه به سمت میان رشته‌­ای شدن سبب شده که جامعه­‌ی پژوهش حاضر، موضوعات تازه و کاربردی، موضوعات مبتنی بر آینده و موضوعات مرتبط با فناوری‌­های اطلاعاتی را نسبت به موضوعات سنتی و مباحث نظری، برای انجام پژوهش­‌های آینده در این رشته دارای اولویت بیش­تری بدانند.
واژه‌های کلیدی: اولویتهای‌ پژوهشی، محورهای پژوهشی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، استادان، دانشجویان دکتری.
متن کامل [PDF 1062 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghanadinezhad F, heidari G. Identifying and analyzing research priorities in each of the research axes of knowledge and information science from the point of view of the faculty and doctoral students of this field. Journal of Information Processing and Management. 2009;
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3686-fa.html

قنادی نژاد فرزانه، حیدری غلامرضا. شناسایی و تحلیل اولویت‌های پژوهشی در هر یک از محورهای پژوهشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دیدگاه استادان و دانشجویان دکتری این رشته(96/12/28). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1388;

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3686-fa.html



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۳/۳۰
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3705