XML English Abstract Print


چکیده:   (266 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت تجربه کاربر در تعامل با اطلاعات در شبکه اجتماعی اینستاگرام انجام شده است. پژوهش با بهره‌گیری از دو نظریه درگیر کردن (اشتیاق کاربر) و تجربه خوشایند، درصدد بود به تحلیل مشخصه‌های تصویر و مضامین نهفته درپُرپَسَند‌ترین پست‌های ارائه دهنده محتوای تخصصی و آموزشی در شبکه اجتماعی اینستاگرام بپردازد و میزان ربط این مضامین را با محتوای اختصاصی این صفحه‌ها مورد بررسی قرار دهد.
روش پژوهش: پژوهش با روش کیفی، اکتشافی با بهره‌گیری از تحلیل مضمون و نمونه هدفمند بر اساس رویکرد افزارسنجی رقابتی از راهبردهای پژوهش معماری اطلاعات انجام شد.
یافته‌ها: تحلیل 270 پست که در ردیف 9 مطلب ارسالی پرپسندِ 30 صفحه مورد بررسی در سال 2017 بودند، نشان داد که استفاده از مشخصه تصویرِ انسان، شخصیت‌های برجسته هنری، علمی و ادبی و طبیعت در مشخصه‌های تصویر و مضامین خانواده، عشق، و مذهبی در این پست‌ها وجود داشتند. همچنین بیش از 80 درصد محتوای پسند شده از سوی کاربران به موضوع اختصاصی صفحه‌های مورد بررسی اختصاص داشت.
نتیجه‌گیری: در محتوای موفق در درگیر کردن کاربر و ایجاد تجربه خوشایند در وی، مشخصه‌های تصویر مشترکی وجود دارد که در هنگام تولید محتوا باید به آن‌ها توجه کرد و آن‌ها را به کار گرفت. این مشخصه‌ها در این پژوهش مشخص شده‌اند. همچنین 80 درصد محتوای موفق در کسب اشتیاق کاربر مرتبط با محتوای صفحه است که نشان‌دهنده توجه کاربران به تخصصی بودن صفحه مورد نظر است.

 
متن کامل [PDF 962 kb]   (87 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پردازش و سازماندهی اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb