XML English Abstract Print


دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
چکیده:   (133 مشاهده)
هدف این پژوهش شناسایی عوامل ساختاری لازم برای تحقق حکمرانی دانش بوده است. برای تحقق این هدف از یک راهبرد دومرحله­ ای استفاده شد. در مرحله اول، روش فراترکیب انجام شد. با جستجو در پایگاه های داده 319 مقاله یافت شد که در مراحل ارزیابی در نهایت 25 مقاله مورد تأیید قرار گرفت. با مطالعه کامل این مقالات، 25 کد و هشت مفهوم (شامل ساختاری برای مدیریت دانش، سیستم تشویقی، سیستم ارتباطات، رسمیت، تمرکزگرایی، ساختار حامی مدیریتی، فرهنگ و رویه ­های کاری) برای سوال پژوهش استخراج گردید. پس از تأیید روایی و پایایی نتایج، در مرحله دوم به منظور دریافت نظر خبرگان از روش دلفی استفاده شد. به همین منظور از خروجی فراترکیب محتوای لازم برای طراحی پرسشنامه دلفی تأمین شده و تا جایی فرایند دلفی ادامه یافت که نظرات خبرگان در مورد پاسخ به سؤالات به اجماع رسید. 10 نفر از خبرگان بر اساس روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و روش دلفی تا سه مرحله انجام شد. در نهایت برای پاسخگویی به سؤال عوامل ساختاری برای تحقق حکمرانی دانش در سازمان، 14 اصل راهنما در قالب اصول ساختاری و سیستمی ارائه گردید. میانگین نظر خبرگان دلفی نشان داد که به منظور تحقق حکمرانی دانش بایستی نقش­ها و مسئولیت­های دفتر مدیریت دانش را تعریف نموده، ساختار مشوق خلاقیت و چابکی ایجاد کرد، سیستم­های ارتباطی مؤثر برای دفتر مدیریت دانش ایجاد نمود، سیستم تعامل با ذینفعان را ایجاد کرد، دفتر مدیریت دانش را با هویتی مستقل ایجاد نمایید، ساختار تیم محور و مشوق همیاری ایجاد کنید، نقش مدیر ارشد دانش را در سلسله مراتب سازمان تعریف و مشخص کنید، اختیارات مربوط به مدیریت دانش را تفویض نمایید، ساختاری مدیریتی برای پشتیبانی از مدیریت دانش (مانند کمیته حکمرانی دانش یا شورای مدیریت دانش) ایجاد کنید، ساختار دفتر مدیریت دانش را به صورت رسمی شکل دهید، به سیستم­ها و فرایندها رسمیت بخشید، سیستم­های تشویقی و پاداش مرتبط با مدیریت دانش را ایجاد کنید، روابط کاری با سایر واحدهای کسب و کار تعریف و ایجاد نمایید، فرهنگ سازمانی مشوق خلق و تسهیم دانش ایجاد کنید. طبق بررسی پژوهشگر هیچ مقاله ­ای که تمهیدات ساختاری برای ایجاد حکمرانی دانش را با این روش فراترکیب و دلفی شناسایی نماید، یافت نشد؛ به همین دلیل پژوهش حاضر دارای نوآوری در موضوع و روش مورد استفاده برای آن می­ باشد.
 
متن کامل [PDF 918 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت دانش
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb