[صفحه اصلی ]     [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: ::
برگشت به فهرست نشریات برگشت به فهرست مقالات
مقایسه و رتبه‌بندی عملکرد وب‌سایت‌های گردشگری بر اساس رضایت، اعتماد، کیفیت و وفاداری الکترونیکی: رویکرد ترکیبی از الگوسازی معادلات ساختاری، فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی(95/05/02)
آقای محمد شریفی تهرانی ، آقای جعفر باپیری، آقای کوروش اسفندیار، دکتر علی چیت ساز
دانشجوی دکتری دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
چکیده:   (1132 مشاهده)

هدف مقاله حاضر، مقایسه و رتبه­بندی عملکرد نسبی وب­سایت­های گردشگری بر اساس متغیرهای رضایت، اعتماد، کیفیت و وفاداری الکترونیکی است. در این راستا، وب­سایت دو شرکت اصلی ارائه­کننده خدمات اقامت در هتل (ایران هتل آنلاین) و خدمات تورهای مسافرتی در ایران (شرکت توسعه گردشگری مارکوپولو) انتخاب و عملکرد آن­ها بر اساس چهار متغیر فوق بررسی شد. این پژوهش شامل دو مرحله مجزا است که در مرحله اول، بر اساس پاسخ­های نمونه آماری اساتید دانشگاهی و کارشناسان حوزه طراحی وب­سایت (155 نمونه)، اوزان نسبی اهمیت متغیرهای فوق در تبیین عملکرد این وب­سایت­ها با استفاده از روش الگوسازی معادلات ساختاری (SEM) محاسبه شد. نتایج این مرحله حاکی از آن است که از دیدگاه نمونه آماری، به­ترتیب متغیرهای کیفیت، وفاداری، اعتماد و رضایت الکترونیکی بیشترین تا کمترین تاثیر را بر عملکرد وب­سایت­های گردشگری دارند. در مرحله دوم، اوزان نسبی عملکرد این دو وب­سایت­ بر اساس نظرات مشتریان فعلی آن­ها (154 و 187 نمونه از هر وب­سایت) با استفاده از روش­های فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و همچنین بر اساس روش کیفی تحلیل محتوای این دو وب­سایت محاسبه شد. بر این اساس، وب­سایت مارکوپولو اوزان قوی­تری را در همه چهار متغیر در مقایسه با وب­سایت مقابل کسب کرد که نشان از برتری عملکرد آن در زمینه این چهار متغیر دارد. در نهایت بر اساس اوزان نسبی و ترکیبی دو روش SEM و فازی AHP می­توان اظهار کرد که عملکرد وب­سایت مارکوپولو در زمینه چهار متغیر کیفیت، رضایت، اعتماد و وفاداری الکترونیکی بهتر از عملکرد وب­سایت هتل آنلاین است به­طوری­که وزن نسبی هر یک از دو وب­سایت فوق به­ترتیب 580/0 و 418/0 حاصل شد. روش مورد استفاده در این مقاله را می­توان به­عنوان یک روش آماریِ الگوبرداری از وب­سایت­های برتر به­منظور توسعه عملکرد الکترونیکی بر اساس دیدگاه مشتریان و خبرگان معرفی کرد.

واژه‌های کلیدی: عملکرد نسبیِ وب‌سایت‌های گردشگری؛ اعتماد، رضایت، کیفیت و وفاداری الکترونیکی؛ الگوسازی معادلات ساختاری؛ فرایند تحلیل سلسله مراتبی؛ فازی.
متن کامل [PDF 1270 kb]   (671 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi-Tehrani M, Bapiri J, Esfandiar K, Chitsaz A. Comparing and Ranking tourism websites performance based on e-satisfaction, e-trust, e-quality, and e-loyalty: A combined approach of structural equation modeling, fuzzy and analytical hierarchical process. Journal of Information Processing and Management. 2009;
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3110-fa.html
شریفی تهرانی محمد، باپیری جعفر، اسفندیار کوروش، چیت ساز علی. مقایسه و رتبه‌بندی عملکرد وب‌سایت‌های گردشگری بر اساس رضایت، اعتماد، کیفیت و وفاداری الکترونیکی: رویکرد ترکیبی از الگوسازی معادلات ساختاری، فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی(95/05/02) . پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1388;

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3110-fa.html

برگشت به فهرست نشریات برگشت به فهرست مقالات
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۵/۱۲/۸
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.194 seconds with 846 queries by yektaweb 3325