[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 32، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 32 شماره 4 صفحات 1065-1092 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه و رتبه‌بندی عملکرد وب سایت‌های گردشگری بر اساس رضایت، اعتماد، کیفیت و وفاداری الکترونیکی: رویکرد ترکیبی از الگوسازی معادلات ساختاری، فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی
محمد شریفی تهرانی ، جعفر باپیری، کوروش اسفندیار، علی چیت ساز
دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
چکیده:   (2230 مشاهده)
هدف مقاله حاضر، مقایسه و رتبهبندی عملکرد نسبی وبسایتهای گردشگری بر اساس متغیرهای رضایت، اعتماد، کیفیت و وفاداری الکترونیکی است. در این راستا، وبسایت دو شرکت اصلی ارائهکننده خدمات اقامت در هتل (ایران هتلآنلاین) و خدمات تورهای مسافرتی در ایران (شرکت توسعه گردشگری مارکوپولو) انتخاب و عملکرد آنها بر اساس چهار متغیر فوق بررسی شد. این پژوهش شامل دو مرحله مجزاست که در مرحله اول، اوزان نسبی اهمیت متغیرهای فوق بر اساس پاسخهای نمونه آماری استادان دانشگاهی و کارشناسان حوزه طراحی وب­سایت (155 نمونه)، در تبیین عملکرد این وبسایتها با استفاده از روش الگوسازی معادلات ساختاری (SEM) محاسبه شد. نتایج این مرحله حاکی از آن است که از دیدگاه نمونه آماری بهترتیب، متغیرهای کیفیت، وفاداری، اعتماد و رضایت الکترونیکی بیشترین تا کمترین تأثیر را بر عملکرد وبسایتهای گردشگری دارند. در مرحله دوم، اوزان نسبی عملکرد این دو وبسایت­ بر اساس نظرات مشتریان فعلی آنها (154 و 187 نمونه از هر وبسایت) با استفاده از روشهای فازی و فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) و همچنین، بر اساس روش کیفی تحلیل محتوای این دو وبسایت محاسبه شد. بر این اساس، وبسایت «مارکوپولو» اوزان قویتری را در هر چهار متغیر در مقایسه با وبسایت مقابل کسب کرد که نشان از برتری عملکرد آن در زمینه این چهار متغیر دارد. در نهایت، بر اساس اوزان نسبی و ترکیبی دو روش SEM و فازی AHP میتوان اظهار کرد که عملکرد وبسایت «مارکوپولو» در زمینه چهار متغیر کیفیت، رضایت، اعتماد و وفاداری الکترونیکی بهتر از عملکرد وبسایت «هتلآنلاین» است؛ به طوری که وزن نسبی هر یک از دو وب‌‌سایت فوق بهترتیب 580/0 و 418/0 حاصل شد. روش مورد استفاده در این مقاله را میتوان بهعنوان یک روش آماریِ الگوبرداری از وبسایتهای برتر بهمنظور توسعه عملکرد الکترونیکی بر اساس دیدگاه مشتریان و خبرگان معرفی کرد.
واژه‌های کلیدی: عملکرد نسبیِ وبسایتهای گردشگری، اعتماد، رضایت، کیفیت و وفاداری الکترونیکی، الگوسازی معادلات ساختاری، فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی، فازی
متن کامل [PDF 953 kb]   (1230 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi-Tehrani M, Bapiri J, Esfandiar K, Chitsaz A. Comparing and Ranking tourism websites performance based on e-satisfaction, e-trust, e-quality, and e-loyalty: A combined approach of structural equation modeling, fuzzy and analytical hierarchical process. Journal of Information Processing and Management. 2017; 32 (4) :1065-1092
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3110-fa.html
شریفی تهرانی محمد، باپیری جعفر، اسفندیار کوروش، چیت ساز علی. مقایسه و رتبه‌بندی عملکرد وب سایت‌های گردشگری بر اساس رضایت، اعتماد، کیفیت و وفاداری الکترونیکی: رویکرد ترکیبی از الگوسازی معادلات ساختاری، فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1396; 32 (4) :1065-1092

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3110-fa.html

دوره 32، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۶/۶/۲۹
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.229 seconds with 854 queries by yektaweb 3525