دوره 26، شماره 2 - ( 12-1389 )                   جلد 26 شماره 2 صفحات 260-283 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fesharaki M, Shirazi H, Bakhshi A. knowledge Acquistion from Database of Information Management and Documentation Softwares by DataMining Techniques. .... 2011; 26 (2) :260-283
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1350-fa.html
فشارکی مهدی، شیرازی حسین، بخشی اکرم. استخراج دانش از پایگاه داده نرم افزارهای مدیریت اطلاعات و مستندات با تکنیک های داده کاوی. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1389; 26 (2) :260-283

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1350-fa.html


دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران
چکیده:   (12793 مشاهده)

حجم بزرگ داده‌ها به تنهایی به مدیران سازمان‌ها در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری هیچ کمکی نمی‌کند، بلکه باعث سر‌در‌گمی مدیران سازمانها نیز می-شود. بنابراین مدیریّت داده‌های خام و تبدیل داده‌های خارجی و داخلی سازمان به اطّلاعات و دانش با استفاده از تکنیک‌های گوناگون، نقش اساسی و محوری دارد. از تکنیک‌های معروف در این زمینه داده‌کاوی است، که می‌تواند بر روی بانک اطّلاعاتی انجام شود و دانش مورد نیاز را به‌دست آورد. «دی اسپیس» سیستمی نرم‌افزاری،آرشیو دیجیتالی یا مخزن اطّلاعات سازمانی «‌وب»، فضایی برای ذخیره‌سازی، بازیافت و مدیریّت اطّلاعات سازمان‌ها و مؤسّسات ایجاد می‌کند. هدف از ارائه این مقاله استخراج دانش از سوابق و تاریخچه جستجوهای کاربران در پایگاه داده«دی اسپیس» با استفاده از الگوریتم‌های داده‌کاوی است، تا با به‌دست آوردن ارتباطات و وابستگی‌های میان عبارت‌های جستجو شده بتوان امکان جستجوی هوشمند را در«دی اسپیس» اضافه کرد. این کار علاوه بر افزایش سرعت و کارایی جستجوی کاربر، توانایی «دی اسپیس» را هم افزایش می‌دهد. با این ایده هم اینکه از جستجوهای بسیار کاربر برای مفهومی جلوگیری می‌شود، که در صرفه‌جویی در زمان بسیار مؤثّر است و هم برای ایده دادن به کاربر در راستای نشان دادن عبارت‌هایی که با هم ارتباط منطقی دارند و در رساندن کاربر به هدف از جستجو، کمک می‌کند. سرانجام در بخش ارزیابی پژوهش نشان داده شده‌است که تعداد رکورد‌های بازیابی شده در «دی اسپیس» مجهّز به داده‌کاوی بیش‌تر و هدف‌مندتر از «دی اسپیس» بدون این توانایی است و چون کاربر را در راستای جستجویش یاری داده و ایده هوشمندانه به او می‌دهد، رضایت‌مندی کاربر را نیز، به همراه دارد.

متن کامل [PDF 2704 kb]   (2511 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۰/۳/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb