[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 26، شماره 2 - ( 12-1389 ) ::
جلد 26 شماره 2 صفحات 465-488 برگشت به فهرست نسخه ها
حرکت به سوی سیستم های خلّاق و خود سازمان ده: روشن سازی مفهوم لبه‌ آشوب در یادگیری الکترونیکی
فاطمه کنعانی ، علی شایان، علیرضا حسن زاده
دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (9358 مشاهده)

  پرورش بستر­های پیدایی نوآوری، از مهم­ترین ویژگی­های سیستم­های یادگیری الکترونیکی موفق به شمار می­آید. شناسایی ابعاد این بسترها، موجب پیشرفت کیفیت سطح آموزش می­شود. به­این­منظور در این پژوهش، مفهوم لبه آشوب از نظریه پیچیدگی وارد زمینه یادگیری الکترونیکی می­شود. لبه آشوب، ناحیه­گذار باریکی میان نظم و آشوب است که مساعد پیدایش الگوهای جدید رفتاری مانند نوآوری و خودسازمان­دهی است. روش این پژوهش، پیمایشی بوده و داده­های پژوهش از طریق پرسش­نامه گردآوری شده، که از طریق خبرگان داخل و خارج کشور پاسخ داده شده­است. برای شناسایی ویژگی­های لبه آشوب، از مدل ارزیابی موفقیّت شش گوشه استفاده شده­است که سه ناحیه ثبات، لبه آشوب و بی­ثباتی در آن شفاف­سازی شده­است. نتیجه این پژوهش، سبب تشویق برنامه­ریزان آموزشی می­شود تا سازوکارهای مناسب و انعطاف­پذیر برای یادگیری خلّاق فراهم آورند و نیازهای یادگیرنده را در نظر گیرند.

واژه‌های کلیدی: یادگیری الکترونیکی، ‌ لبه آشوب، خلاقیت، خودسازمان دهی، کیفیت سیستم، نگرش یادگیرنده
متن کامل [PDF 3272 kb]   (1619 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۰/۳/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kanani F, Shayan A, Hassanzadeh A. Towards Creative and Self-Organizing Systems: The Explanation of Edge of Chaos Concept in Electronic Learning. Journal of Information Processing and Management. 2011; 26 (2) :465-488
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1361-fa.html

کنعانی فاطمه، شایان علی، حسن زاده علیرضا. حرکت به سوی سیستم های خلّاق و خود سازمان ده: روشن سازی مفهوم لبه‌ آشوب در یادگیری الکترونیکی. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1389; 26 (2) :465-488

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1361-fa.html



دوره 26، شماره 2 - ( 12-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۴/۴
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.29 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3730