دوره 26، شماره 3 - ( بهار 1390 1390 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 489-491 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fattahi R. Editorial Note. .... 2011; 26 (3) :489-491
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1408-fa.html
فتاحی سید رحمت الله. مسأله‌ای به‌نام خدمات اطلاع‌رسانی در ایران - یادداشت سردبیر. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1390; 26 (3) :489-491

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1408-fa.html


دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (7441 مشاهده)

مفهوم خدمت به کاربران در مراکز اطلاع‌رسانی ایران، همچنان موضوعی چالشی و بحث‌برانگیز است. به‌نظر می‌رسد که بخش عمده‌ای از جامعه دانشگاهی و پژوهشگر از خدمات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی راضی نیستند؛ یافته‌های برخی از پایان‌نامه‌ها این مطلب را تأیید می‌کند. در چند سال گذشته، نتایج پایان‌نامه‌هایی که با استفاده از مدل‌هایی چون ServQual و LibQual به ارزیابی شکاف خدماتی میان انتظارات کاربران و آنچه که به‌طور عملی ارائه شده پرداخته‌اند، حاکی از آن است که سطح رضایت کاربران از خدمات، قابل توجه نیست؛ کاربران انتظاراتی فراتر از وضع موجود دارند. از سوی دیگر، یافته‌ها نشان می‌دهند که این وضعیت در کتابخانه‌های عمومی، به‌مراتب ناامیدکننده‌تر از کتابخانه‌های دانشگاهی است. به‌لحاظ تاریخی، مقوله ارائه خدمت به جامعه از سوی مراکز دولتی در ایران در ضعیف‌ترین شکل خود قرار داشته است، زیرا کاربران یعنی استفاده‌کنندگان از خدمات، در برخی از مراحل فرایند مدیریت (نیازشناسی، طراحی نظام، تعریف روابط عمومی، ارائه خدمات، ارزیابی خدمات، و بازخورد به مدیران) جدی انگاشته نشده‌اند. هرچند که واکاوی ریشه‌های این رویکرد در مجال نوشته حاضر نیست، به‌جرأت می‌توان ادعا کرد که دلیل عمده بی‌توجهی به خدمات در سازمان‌های دولتی، تأکید بیش از اندازه بر قوانین و فرایندها، به‌جای تأکید بر کاربران (جامعه استفاده‌کننده) و خدمت بوده است؛ به بیان دیگر، فرایندها بر هدف‌ها سایه افکنده است. اینکه در تحقق دولت الکترونیک و خدمات راه دور، زیاد موفق نبوده‌ایم بیشتر به‌خاطر فراموش کردن هدف‌ها، نیازها، رفتارها، و دیدگاه‌های جامعه بوده است.

متن کامل [PDF 210 kb]   (1702 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۰/۴/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb