دوره 27، شماره 1 و ويژه نامه - ( 11-1390 )                   جلد 27 شماره 1 و ويژه نامه صفحات 5-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behzadi H, Sanji M. Survey of Knowledge Management in Portals of Iran Ministries. .... 2012; 27 (1) :5-27
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1739-fa.html
بهزادی حسن، سنجی مجیده. بررسی میزان دسترس پذیری و خلق و اشاعه دانش در پرتال‌های وزارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1390; 27 (1) :5-27

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1739-fa.html


دانشگاه امام رضا (ع)
چکیده:   (7011 مشاهده)
امروزه ارائه خدمات دولتی به‌صورت الکترونیک یا همان دولت الکترونیک، یکی از مباحث مهم مطرح در جامعه محسوب می‌گردد. ازآنجاکه در محیط دولت الکترونیک راهکار مدیریت دانش نقش مرکزی را ایفا می‌نماید، در پژوهش حاضر سعی شده است تا به بررسی میزان دسترسی و خلق و اشاعه دانش در پرتال‌های وزارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران پرداخته شود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی پرتال‌های وزارتخانه‌های ایران تشکیل می‌دهد. به‌منظور گردآوری اطلاعات از سیاهه وارسی استاندارد K-ACT استفاده گردیده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که به‌طور کلی میزان رعایت معیارهای مورد بررسی در این پرتال‌ها، در بخش دسترس‌پذیری دانش 4/26% و در بخش خلق دانش 30% و در بخش اشاعه دانش 22% است. همچنین، رتبه‌بندی جامعه مورد بررسی از نظر میزان رعایت معیارهای مورد بررسی نشان داد که در زمینه دسترس‌‌پذیر نمودن دانش، وزارتخانه‌های ارتباطات و صنایع و معادن؛ در زمینه خلق دانش، وزارتخانه‌های اقتصاد، بهداشت و درمان، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، و صنایع و معادن؛ و در زمینه اشاعه دانش، وزارت اقتصاد با بیشترین میزان رعایت معیارهای مورد بررسی (41%) رتبه نخست را به‌خود اختصاص داده‌اند. به‌طور کلی، پرتال وزارتخانه‌های اقتصاد و صنایع و معادن با 42% و پرتال وزارت ارتباطات با 34% بیشترین میزان رعایت معیارهای مورد بررسی را در زمینه مدیریت دانش داشته‌اند. نتایج پژوهش نیز بیانگر این مطلب بود که ضعف‌های بسیاری در استفاده از فنّاوری‌های نوین، به‌ویژه پرتال‌ها، در ایران وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی و کار علمی و استفاده از نظرات کارشناسان مختلف مورد بررسی قرار گیرد و رفع گردد.
متن کامل [PDF 679 kb]   (1519 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۰/۱۱/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb