دوره 27، شماره 1 و ويژه نامه - ( 11-1390 )                   جلد 27 شماره 1 و ويژه نامه صفحات 29-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pashaeizad H. Wikis as the Knowledge Management Tools in Organizations. .... 2012; 27 (1) :29-45
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1740-fa.html
پاشائی زاد حسین. ویکی‌ها به عنوان ابزارهای مدیریت دانش در سازمان‌ها. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1390; 27 (1) :29-45

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1740-fa.html


دانشگاه پیام نور ارومیه
چکیده:   (6684 مشاهده)
شرکت‌ها و سازمان‌ها در تلاش برای ارتقا و حفظ دانش و خرد کارکنان، در روش‌های مختلف طبقه‌بندی غرق شده‌اند. توجه به جنبه‌هایی از یک برنامه موفقیت‌آمیز مدیریت دانش می‌تواند منجر به خلق مزیت‌های رقابتی بسیاری گردد. از این رو، راه‌حل‌های متعددی برای مدیریت دانش، خلق و به‌کارگرفته شده است. ناخرسندانه، بسیاری از این راه‌حل‌های کاربردی به‌دلیل آنکه بیشتر بر فنّاوری تأکید داشته‌اند تا ایجاد یک فضای مساعد برای دریافت و به‌اشتراک‌گذاری دانش، با شکست مواجه شده‌اند. طرح‌های نوآورانه مدیریت دانش وسیله‌ای برای گردآوری و سازماندهی و دسترسی به اساسی‌ترین سرمایه یک شرکت یا سازمان، یعنی دانش، فراهم می‌کنند. نرم‌افزارهای اجتماعی و ابزارهای ارتباطی برای همکاری و تعامل با به‌کارگیری فنون اجتماعی به‌جای اجزای نرم‌افزاری، باعث به‌دست آوردن دانش از طریق روش‌های متعدد شده‌اند. ظهور و گسترش فنّاوری‌های اطلاعاتی، به‌ویژه اینترنت، امکانات بسیار زیادی را برای توسعه دانش در بین همه اعضای جوامع انسانی فراهم نموده است. یکی از پیامدهای بسیار مفید این فنّاوری، تولّد نوع خاصی از ابزارهای تولید دانش توسط عموم مردم و به‌صورت مشارکتی به نام ویکی1 است که امکان مشارکت و سهیم شدن تمامی افراد جامعه را در تولید و خلق و نیز مدیریت دانش فراهم نموده است. ویکی، نوعی نرم‌افزار سرور یا خدمتگر است و از یک یا مجموعه‌ای از صفحات وبی تشکیل شده و با این هدف طراحی شده ‌است تا هر فردی که به آن دسترسی داشته باشد بتواند محتوای آن را با استفاده از یک زبان نشانه‌گذاری2 ساده‌شده، نوشته یا اصلاح نماید. در این مقاله، یکی از راه‌حل‌های نرم‌افزار اجتماعی، یعنی روش ویکی، در تولید و مدیریت دانش مورد بررسی قرار می‌گیرد.
متن کامل [PDF 586 kb]   (1909 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۰/۱۱/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb