[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 27، شماره 1 و ويژه نامه - ( 11-1390 ) ::
جلد 27 شماره 1 و ويژه نامه صفحات 303-339 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه وضعیت موجود و مطلوب کتابخانه‌های دانشگاهی یزد در اجرای مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) (ویژه‌نامه مدیریت کتابخانه‌ها)
فاطمه مکی زاده ، سیدحبیب الله میرغفوری
مربی دانشگاه یزد
چکیده:   (5880 مشاهده)
اجرای نقش مدیریت کیفیت فراگیر به‌عنوان یک پدیده مترقی در سازمان‌ها و مراکز آموزشی و فرهنگی امری مهم محسوب می‌شود. به‌کارگیری شاخص‌ها و مدل‌های مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه‌های این مراکز همراه با ایجاد تسهیلات و امکانات، میزان توفیق آنها را بیشتر و عملکرد آنها را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر، نظام حمایتی مطمئن برای هر نوع اقدام اعم از تغییر بنیادی و محدود‌سازی، باعث توسعه و اصلاح و تحول فکری خواهد شد. هدف اصلی این پژوهش، مقایسه وضعیت موجود و مطلوب کتابخانه‌های دانشگاه یزد در اجرای مدیریت کیفیت فراگیر از دیدگاه کارکنان و مدیران است. وضعیت موجود در این پژوهش به‌معنی چگونگی اجرای نقش‌های مدیریت کیفیت فراگیر در زمان حاضر است و منظور از وضعیت مطلوب، میزان انتظارات افراد از اجرای نقش‌های مدیریت کیفیت فراگیر است. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که مدیران وضعیت موجود را 3.33M= برآورد کرده‌اند. همچنین، نتایج آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت نگرش مدیران و کارکنان در وضعیت مطلوب حدود 33/4 و برای مدیران 22/4 به‌دست آمد که به‌نظر می‌رسد انتظار کارمندان از وضعیت مطلوب سطح بالاتری نسبت به انتظار مدیران دارد. نتایج آزمون تی وابسته برای بررسی تفاوت نگرش مدیران در وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معنی‌داری را در سطح (01/0 P <) نشان داد. نگرش کارمندان در مورد وضع مطلوب (39/0 S=، 15/4 = M) با نگرش آنها در وضع موجود (65/0 S=، 04/3 M=) تفاوت معنی‌داری داشت. با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندعاملی برای بررسی تفاوت نگرش کارکنان و مدیران زن و مرد در وضعیت کنونی، تفاوت نگرش زنان و مردان نسبت به وضع موجود کتابخانه‌ها معنی‌دار مشاهده نگردید و اثر تعاملی جنس با سمت در سطح 05/0 P< معنی‌دار به‌دست آمد. تفاوت نگرش افراد نسبت به وضعیت موجود و مطلوب در تمام اصول یازده‌گانه مدیریت کیفیت فراگیر از معنی‌داری بالا (01/0 P<) برخوردار بود. تحلیل واریانس چندمتغیری جهت بررسی اثر سمت و مدرک تحصیلی بر اصول یازده‌گانه وضعیت موجود در سطح (05/0 P<) تفاوت معنی‌دار مشاهده گردید. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری جهت بررسی اثر سمت و مدرک بر اصول یازده‌گانه وضعیت مطلوب نشان داد که اثر سمت بر مؤلفه‌های وضعیت مطلوب معنی‌دار نیست، ولی نتایج مربوط به اثر مدرک نشان داد که افراد با مدارک تحصیلی متفاوت نگرش‌های متفاوتی در مورد اصول مربوط به وضعیت مطلوب دارند.
واژه‌های کلیدی: کتابخانه‌های دانشگاهی، مدیریت کیفیت فراگیر، مدیران، کارکنان
متن کامل [PDF 604 kb]   (1361 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Makkizadeh F, Mirghafoori H. Comparing the Current Situation versus Desirable Perspective of Academic Libraries in Yazd University in Implementation of Total Quality Management . Journal of Information Processing and Management. 2012; 27 (1) :303-339
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1755-fa.html

مکی زاده فاطمه، میرغفوری سیدحبیب الله. مقایسه وضعیت موجود و مطلوب کتابخانه‌های دانشگاهی یزد در اجرای مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) (ویژه‌نامه مدیریت کتابخانه‌ها) . پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1390; 27 (1) :303-339

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1755-fa.html



دوره 27، شماره 1 و ويژه نامه - ( 11-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.28 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3647