[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 27، شماره 1 و ويژه نامه - ( 11-1390 ) ::
جلد 27 شماره 1 و ويژه نامه صفحات 438-461 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی طرح غدیر (عضویت فراگیر کتابخانه‌ها) از دیدگاه کتابخانه‌های همکار:کاربرد "سورکوآل" (ویژه‌نامه مدیریت کتابخانه‌ها)
سیروس علیدوستی ، اصغر اسدی، محمود خسروجردی
عضو هيئت علمی پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران
چکیده:   (7766 مشاهده)
"طرح غدیر" با هدف ایجاد امکان دسترسی مستقیم افراد زیر پوشش به منابع کتابخانه‌های دانشگاهی طراحی شده و از سال 1378، پس از یک دوره آزمایشی با همکاری 240 کتابخانه، از سوی پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران به‌عنوان مرکز هماهنگ‌کننده در وزارت علوم، تحقیقات، و فنّاوری به اجرا درآمده‌ است. با گذشت چندین سال از شروع این طرح، لازم بود کیفیت این خدمت ارزیابی شود تا در صورت نیاز، تغییراتی در آن صورت پذیرد. به‌همین دلیل، در این مقاله نتیجه ارزیابی کیفیت خدمات مرکز هماهنگ‌کننده این طرح از دیدگاه کتابخانه‌های همکار آن با استفاده از "سروکوآل" و روش پیمایش ارائه شده است. جامعه این پژوهش را تمامی کتابخانه‌های زیر پوشش طرح تشکیل می‌داد که عضویت در آن را پذیرفته‌اند. این کتابخانه‌ها که به‌عنوان کتابخانه‌های عضو یا همکار نامیده می‌شوند، شامل 240 کتابخانه وابسته به 66 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی بودند. تمامی اعضاء جامعه آماری برای گردآوری داده‌ها درنظر گرفته شد و پرسشنامه‌ها در اختیار مدیران ‌کتابخانه‌هایی که عضو طرح بودند، قرار گرفت و از آنان درخواست شد پرسشنامه‌ها را در اختیار نمایندگان طرح غدیر در کتابخانه (در صورت وجود) نیز قرار دهند. درنهایت، از میان پرسشنامه‌های برگردانده‌‌شده از طرف 131 کتابخانه، 178 پرسشنامه قابل تحلیل تشخیص داده شد. به این ترتیب، میزان رضایت و انتظار کتابخانه‌ها از خدمات و شکاف بین خدماتی که دریافت کرده‌اند و انتظارات و خواست‌های آنها از مرکز هماهنگ‌کننده بررسی گردید. بر این اساس، میزان رضایت کتابخانه‌ها از این پژوهشگاه و خدمات آن در چارچوب این طرح در حد بالاتر از متوسط و به‌نسبت زیاد (میانگین 5/3) قرار داشت. در ابعاد سروکوآل نیز، همدلی (150/1-) و پاسخ‌گویی (10/1-)، بیشترین میزان شکاف و اطمینان‌خاطر (53/-)، کمترین میزان شکاف را بین خدمات مورد انتظار و خدمات دریافت‌شده از مرکز هماهنگ‌کننده دارا بودند.
واژه‌های کلیدی: طرح غدیر، عضویت فراگیر کتابخانه‌ها، سروکوآل، ارزیابی کیفیت، کیفیت خدمات، همکاری میان کتابخانه‌ها، پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران، وزارت علوم‌، تحقیقات و فنّاوری
متن کامل [PDF 616 kb]   (1155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alidousti S, Asadi A, Khosrowjerdi M. Libraries' Nationwide Membership (Ghadir) Quality Assessment Using SERVQUAL: Co-Libraries' Perspective . Journal of Information Processing and Management. 2012; 27 (1) :438-461
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1763-fa.html

علیدوستی سیروس، اسدی اصغر، خسروجردی محمود. ارزیابی طرح غدیر (عضویت فراگیر کتابخانه‌ها) از دیدگاه کتابخانه‌های همکار:کاربرد "سورکوآل" (ویژه‌نامه مدیریت کتابخانه‌ها). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1390; 27 (1) :438-461

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1763-fa.html



دوره 27، شماره 1 و ويژه نامه - ( 11-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۴/۴
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.3 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3730