[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 27، شماره 2 - ( 12-1390 ) ::
جلد 27 شماره 2 صفحات 385-411 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عامل‌های زیربنایی در اثربخشی نظام‌های یادگیری الکترونیکی
فریدون یزدانی ، عیسی ابراهیم زاده، بهمن زندی، احمد علی پور، حسین زارع
مربي دانشگاه پیام نور مرکز نهاوند
چکیده:   (9312 مشاهده)
امروزه، بسیاری از دانشگاه‌ها و آموزشکده‌ها و اتحادیه‌های خصوصی در حال سرمایه‌گذاری‌های کلان در طراحی نظام‌های یادگیری الکترونیکی هستند، فهم اینکه کدام عامل‌ها یا مؤلفه‌ها در اثربخشی این نظام‌ها از دید کاربران یا یادگیرندگان می‌تواند مهم تلقی شود، به این‌گونه مؤسسات کمک خواهد کرد تا خط‌مشی‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری روی عامل‌های اثربخش و طراحی مجدد یا حذف عامل‌های غیر اثربخش به‌کار گیرند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائه دیدی به‌نسبت جامع از اثربخشی نظام‌های یادگیری الکترونیکی به شناسایی عامل‌ها یا مؤلفه‌های مهم اثرگذار بر اثربخشی نظام‌های یادگیری الکترونیکی پرداخته و در این میان، دانشکده مجازی علوم حدیث شهر ری را به‌عنوان نمونه مورد مطالعه قرار داده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی بوده است. جامعه آماری آن را همه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های تحصیلی آموزش مجازی دانشکده یادشده تشکیل می‌دادند که تعداد آنها در سال تحصیلی 89-1388، 1926 نفر بوده و از این میان، تعداد 325 نفر نمونه به‌شیوه در دسترس انتخاب گردیدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش، "پرسشنامه سنجش ارزشمندی-رضایتمندی از خصوصیات نظام‌های یادگیری الکترونیکی" لوی بوده است ( (Levy 2006. برای تعیین روایی ابزار یادشده از شیوه‌های روایی محتوایی و سازه و صوری استفاده شد و برای تعیین میزان پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. بر این اساس، میزان پایایی محاسبه‌شده برای این پرسشنامه در سازه‌های ارزشمندی و رضایتمندی به‌ترتیب 95/0 و 94/0 بود. نتایج حاصل از تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده این پژوهش نشان داد که دو سازه ارزشمندی و رضایتمندی ساختارهای عاملی متفاوتی داشته و تحلیل عاملی هریک منجر به استخراج عامل‌های متفاوتی شده است. از این‌‌رو تحلیل عاملی، تأییدی در سازه ارزشمندی منجر به استخراج چهار عامل پشتیبانی محیطی یادگیرنده‌ها، فنّاوری، پشتیبانی فنّی و همکلاسی‌ها، و درس و استاد با واریانس تراکمی حدود 5/61% گردید. به‌علاوه، نتیجه تحلیل عاملی تأییدی در سازه رضایتمندی نیز منجر به استخراج عوامل چهارگانه درس و استاد، قابلیت دسترسی، فنّاوری و پشتیبانی فنّی، و یادگیرنده و همکلاسی‌ها با واریانس تراکمی حدود 50% شد. علاوه بر اینها، نتایج این بررسی نشان داد که هیچ‌گونه رابطه معنی‌داری میان سازه‌های ارزشمندی و رضایتمندی وجود ندارد و این دو، سازه‌های مستقل و متفاوتی هستند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری الکترونیکی، اثربخشی، تحلیل عاملی تأییدی، ارزشمندی، رضایتمندی
متن کامل [PDF 483 kb]   (1687 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani F, Ebrahimzadeh I, Zandi2 B, Alipour A, Zare H. Recognizing of Fundamental Factors in Effectiveness of E-learning Systems . Journal of Information Processing and Management. 2012; 27 (2) :385-411
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1839-fa.html

یزدانی فریدون، ابراهیم زاده عیسی، زندی بهمن، علی پور احمد، زارع حسین. شناسایی عامل‌های زیربنایی در اثربخشی نظام‌های یادگیری الکترونیکی. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1390; 27 (2) :385-411

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1839-fa.html



دوره 27، شماره 2 - ( 12-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.28 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3647