[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 27، شماره 2 - ( 12-1390 ) ::
جلد 27 شماره 2 صفحات 496-518 برگشت به فهرست نسخه ها
به‌کارگیری استاندارد ایزو 9126 در ارزیابی کیفیت سامانه‌های یادگیری الکترونیکی در ایران (مطالعه موردی: سامانه آموزش مجازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر)
حسین پدرام، داوود کریم زادگان مقدم، ژاله عاشقی
كارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات
چکیده:   (15064 مشاهده)
در فرآیند آموزش و فراگیری الکترونیکی از مدت‌ها پیش بحث استاندارد به‌عنوان یک مقوله‌ بسیار مهم مطرح بوده است، به‌گونه‌ای که مؤسساتی نظیر مؤسسه مهندسی الکتریک و الکترونیک3 مدل‌های بسیاری جهت استاندارد نمودن بحث‌های مطرح در زمینه آموزش و فراگیری الکترونیکی ارائه نموده‌اند. یکی از مدل‌های ارائه‌شده در این خصوص، مدل ایزو 9126 است که در این مقاله جهت ارزیابی کیفیت سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر به‌کار گرفته شده است. این مدل جهت ارزیابی سامانه، شش متغیر اصلی ارائه نموده است که هرکدام از این متغیرها توسط چند شاخص دیگر قابل اندازه‌گیری است. هدف این مقاله، بررسی تأثیر هر یک از شش متغیر مدل، روی کیفیت سامانه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه امیرکبیر بوده است. بدین منظور، شاخص‌های مدل ایزو 9126 به‌صورت پرسشنامه درآمد و در بین نمونه‌های آماری تحقیق (120 نفر از کارشناسان و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر) توزیع و تکمیل گردید. براساس نتایج به‌دست‌آمده، بین کیفیت سامانه فراگیری الکترونیکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هر یک از شش عامل اثرگذار مدل، رابطه مستقیم و معنی‌داری وجود دارد. همچنین براساس نتایج به‌دست‌آمده، کیفیت سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه به‌ترتیب بیشترین تأثیر را از قابلیت نگهداری سامانه، کارائی سامانه، انتقال‌پذیری سامانه، عملیاتی بودن سامانه، قابلیت استفاده، و قابلیت اطمینان سامانه می‌پذیرد.
واژه‌های کلیدی: ایزو 9126، سامانه آموزشی، آموزش الکترونیک
متن کامل [PDF 442 kb]   (2329 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pedram H, Karimzadegan Moghaddam D, Asheghi Z. Applying the ISO 9126 Model to the Evaluation of an E-learning System in Iran . Journal of Information Processing and Management. 2012; 27 (2) :496-518
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1847-fa.html

پدرام حسین، کریم زادگان مقدم داوود، عاشقی ژاله. به‌کارگیری استاندارد ایزو 9126 در ارزیابی کیفیت سامانه‌های یادگیری الکترونیکی در ایران (مطالعه موردی: سامانه آموزش مجازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1390; 27 (2) :496-518

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-1847-fa.html



دوره 27، شماره 2 - ( 12-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۶/۳۱
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.29 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3749