[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 28، شماره 1 - ( پاييز 1391 ) ::
جلد 28 شماره 1 صفحات 21-38 برگشت به فهرست نسخه ها
آگاهی و استفاده مدرسان کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از فنّاوری‌های وب 2
مریم صراف زاده ، افسانه حاضری، سهیلا علوی
استاديار گروه کتابداری و اطلاع رسانی
چکیده:   (9307 مشاهده)
مقاله حاضر ارائه نتایج یک طرح پژوهشی بوده که با هدف بررسی میزان آشنائی و استفاده مدرسان کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با فنّاوری‌های وب 2 و کشف مشکلات و چالش‌هایی که مدرسان در استفاده از این فنّاوری‌ها با آن روبرو هستند، انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه تحت وب با هر دو نوع سؤالات باز و بسته بود. پرسشنامه به نشانی ایمیل 175 مدرس کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شاغل در دانشگاه‌های دولتی و آزاد و پیام نور ارسال شد. نتایج نشان داد که مدرسان پاسخ‌دهنده با برخی فنّاوری‌های وب 2 از قبیل وبلاگ، ویکی3، یوتیوب4 و فیس‌بوک5 به‌خوبی آشنا بودند، اما آشنایی آنها با برخی دیگر از این فنّاوری‌ها نظیر آر.اس.اس6، توییتر7، فلیکر8، دلیشس9، و پادکست10 محدود بود. پاسخ‌دهندگان از فنّاوری‌هایی مانند وبلاگ، گروه‌های مباحثه، چت، ابزارهای اشتراک فایل، ویکی، پیامک، ابزارهای اشتراک ویدئو، و فروم برای اهداف آموزشی و پژوهشی استفاده می‌کردند. از نظر آنها فیلترینگ اینترنت بزرگترین مانع استفاده از این فنّاوری‌ها بود. عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت و فقدان آموزش از دیگر موانع بیان‌شده توسط پاسخ‌دهندگان بود. نویسندگان پیشنهاد کردند که برای بهره‌مند شدن از مزایای وب 2، مدرسان کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از فنّاوری‌های وب دویی مشابهی که فیلتر نشده‌اند در آموزش و پژوهش استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: وب 2، آموزش 2، کتابخانه 2، آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی، مدرسان کتابداری و اطلاع‌رسانی
متن کامل [PDF 1014 kb]   (1772 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۱/۹/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarrafzadeh M, Hazeri A, Alavi S. Knowledge and Use of Web 2.0 by LIS Academics in Iran. Journal of Information Processing and Management. 2012; 28 (1) :21-38
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2127-fa.html

صراف زاده مریم، حاضری افسانه، علوی سهیلا. آگاهی و استفاده مدرسان کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از فنّاوری‌های وب 2. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1391; 28 (1) :21-38

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2127-fa.html



دوره 28، شماره 1 - ( پاييز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3647