[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 29، شماره 2 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 29 شماره 2 صفحات 317-331 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر ویژگی‏های شخصیتی کاربران بر قضاوت ربط
فائزه فرهودی ، نجلا حریری
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
چکیده:   (5774 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی تاثیر ویژگی‏های شخصیتی کاربران بر قضاوت ربط آنان بود. در پژوهش‏های مختلف، تاثیر عوامل گوناگون بر قضاوت ربط سنجیده شده، اما در هیچ پژوهشی تا کنون تاثیر عامل شخصیت افراد در بازیابی اطلاعات بررسی نشده است. روش این پژوهش، پیمایشی-تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل 40دانشجوی سال آخر یا فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی بود. جهت سنجش ویژگی‏های شخصیتی، از پرسشنامه 5عاملی شخصیت استفاده شد که ویژگی‏های شخصیتی افراد را بر حسب 5 عامل برونگرایی، انعطاف پذیری، توافق پذیری، عصبیت و باوجدان بودن مورد بررسی قرار می‏دهد. قضاوت ربط نیز توسط جامعه پژوهش در مورد 10رکورد اول بازیابی شده از موتور جستجوی گوگل برای 5کلیدواژه انجام شد و مانعیت جستجوها محاسبه گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که علی رغم کنترل حداکثر متغیرهای مداخله گر در پژوهش توسط پژوهشگر، قضاوت ربط کاربران مشابه یکدیگر نبود و یافته‏ها حاکی از آن بود که از بین 5 ویژگی شخصیتی بررسی شده، برونگرایی و توافق پذیری، رابطه معنادار و مثبت با قضاوت ربط داشتند و بین قضاوت ربط و ویژگی‏های شخصیتی انعطاف پذیری، با وجدان بودن و عصبیت، رابطه معناداری مشاهده نشد. به عبارت دیگر، کاربران با ویژگی های شخصیتی برونگرایی و توافق پذیری، مدارک مرتبط بیشتری را نسبت به سایر کاربران بازیابی کردند. به طور کلی برخی ویژگی‏های شخصیتی کاربران، قضاوت ربط آنان را تحت تاثیر قرار داد. مدیران کتابخانه‏ها و مراکز اطلاع رسانی می توانند با ایجاد شرایط شغلی مناسب برای کارمندان و همچنین فراهم کردن محیط آرام و مناسب برای مراجعان، در بهبود روند جستجو نقش به سزایی داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: ویژگی‏های شخصیتی، قضاوت ربط، بازیابی اطلاعات، مدارک بازیابی شده، نیاز اطلاعاتی
متن کامل [PDF 425 kb]   (2337 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۱/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faezeh Farhoodi, Nadjla Hariri. The Effect of User’s Personality Characteristics on Relevance Judgment. Journal of Information Processing and Management. 2014; 29 (2) :317-331
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2204-fa.html

فرهودی فائزه، حریری نجلا. تاثیر ویژگی‏های شخصیتی کاربران بر قضاوت ربط . پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1392; 29 (2) :317-331

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2204-fa.html



دوره 29، شماره 2 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۴/۴
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.27 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3727