دوره 28، شماره 2 - ( زمستان 91 1391 )                   جلد 28 شماره 2 صفحات 283-304 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bigdeli Z, Hamdipour A. Content Analysis of LIS Undergraduate Curriculum Approved in 1375 and 1388. .... 2013; 28 (2) :283-304
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2212-fa.html
بیگدلی زاهد، حمدی پور افشین. تحلیل محتوایی برنامه‌ آموزشی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی مصوب سال‌های 1375 و 1388. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1391; 28 (2) :283-304

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2212-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (10254 مشاهده)
فنّاوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نوین، آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی را همانند آموزش سایر علوم متحول کرده است. به‌همین منظور، شورای برنامه-ریزی آموزش عالی بعد از 14 سال، برنامه‌های درسی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی را بازنگری و در قالب 111 واحد درسی پایه، تخصصی اجباری، و تخصصی اختیاری تصویب کرده است. هدف از بررسی حاضر، مقایسه و تحلیل برنامه‌ آموزشی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی مصوب سال‌های 1375 و 1388 به‌روش تحلیل محتوایی بوده است. یافته‌ها نشان داد عناوین درسی دو برنامه فقط 25 درصد در محتوی اشتراک دارند که نشان‌دهنده نو بودن برنامه جدید است. دروس تخصصی و تعداد واحدهای عملی در برنامه‌های مصوب سال 1388 بیشتر شده است. در کل، 75 درصد واحدها در برنامه درسی جدید نسبت به برنامه درسی قبلی از نظر ایجاد دروس جدید، تغییر نام و ادغام دروس تغییر کرده‌اند. 44 درصد دروس در برنامه مصوب سال 1388 جدید بودند و 22 درصد دروس در ارتباط با فنّاوری‌های اطلاعاتی کاربردی در کتابخانه‌ها بودند. میزان همخوانی سرفصل‌های جدید رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با سرفصل‌های درسی سایر کشورها نزدیک به 70 درصد است. با توجه به تغییرات صورت‌گرفته در عنوان رشته و برنامه‌های آموزشی کشورهای مختلف و نیز تغییرات انجام‌شده در برنامه درسی کشورمان و مطابقت عمده آن با کاربرد فنّاوری‌های اطلاعاتی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، به‌ نظر می‌رسد زمان انتخاب نام جدید و مناسب برای رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی فرا رسیده است.
متن کامل [PDF 385 kb]   (1666 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb