[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 28، شماره 2 - ( زمستان 91 1391 ) ::
جلد 28 شماره 2 صفحات 283-304 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوایی برنامه‌ آموزشی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی مصوب سال‌های 1375 و 1388
زاهد بیگدلی، افشین حمدی پور
دانشجوی دکترای گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (10047 مشاهده)
فنّاوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نوین، آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی را همانند آموزش سایر علوم متحول کرده است. به‌همین منظور، شورای برنامه-ریزی آموزش عالی بعد از 14 سال، برنامه‌های درسی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی را بازنگری و در قالب 111 واحد درسی پایه، تخصصی اجباری، و تخصصی اختیاری تصویب کرده است. هدف از بررسی حاضر، مقایسه و تحلیل برنامه‌ آموزشی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی مصوب سال‌های 1375 و 1388 به‌روش تحلیل محتوایی بوده است. یافته‌ها نشان داد عناوین درسی دو برنامه فقط 25 درصد در محتوی اشتراک دارند که نشان‌دهنده نو بودن برنامه جدید است. دروس تخصصی و تعداد واحدهای عملی در برنامه‌های مصوب سال 1388 بیشتر شده است. در کل، 75 درصد واحدها در برنامه درسی جدید نسبت به برنامه درسی قبلی از نظر ایجاد دروس جدید، تغییر نام و ادغام دروس تغییر کرده‌اند. 44 درصد دروس در برنامه مصوب سال 1388 جدید بودند و 22 درصد دروس در ارتباط با فنّاوری‌های اطلاعاتی کاربردی در کتابخانه‌ها بودند. میزان همخوانی سرفصل‌های جدید رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با سرفصل‌های درسی سایر کشورها نزدیک به 70 درصد است. با توجه به تغییرات صورت‌گرفته در عنوان رشته و برنامه‌های آموزشی کشورهای مختلف و نیز تغییرات انجام‌شده در برنامه درسی کشورمان و مطابقت عمده آن با کاربرد فنّاوری‌های اطلاعاتی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، به‌ نظر می‌رسد زمان انتخاب نام جدید و مناسب برای رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی فرا رسیده است.
واژه‌های کلیدی: آموزش کتابداری، برنامه‌ آموزشی، دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی، سرفصل دروس کتابداری و اطلاع‌رسانی
متن کامل [PDF 385 kb]   (1615 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bigdeli Z, Hamdipour A. Content Analysis of LIS Undergraduate Curriculum Approved in 1375 and 1388. Journal of Information Processing and Management. 2013; 28 (2) :283-304
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2212-fa.html

بیگدلی زاهد، حمدی پور افشین. تحلیل محتوایی برنامه‌ آموزشی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی مصوب سال‌های 1375 و 1388. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1391; 28 (2) :283-304

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2212-fa.html



دوره 28، شماره 2 - ( زمستان 91 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۶/۳۱
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.27 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3749