دوره 29، شماره 2 - ( زمستان 1392 )                   جلد 29 شماره 2 صفحات 477-503 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Massoomeh Niknia, Seyed Ebrahim Emrani. Mapping and Valuation Iran MARC (Machine Readable Cataloging) Data Elements with FRBR Entities and User Tasks. .... 2014; 29 (2) :477-503
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2239-fa.html
نیک نیا معصومه، عمرانی سیدابراهیم. تطبیق و ارزشگذاری عناصر داده‌ای مارک ایران با موجودیت‌ها و وظایف کاربری الگوی ملزومات کارکردی پیشینه‌های کتابشناختی . پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1392; 29 (2) :477-503

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2239-fa.html


پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
چکیده:   (8454 مشاهده)
وجود ساختار سلسله مراتبی و چندلایه در الگوی مفهومی ملزومات کارکردی پیشینه‌های کتابشناختی (FRBR) موجب می‌شود کاربر با هر سطحی از دانش موضوعی با انجام جستجوهای ساده در نرم افزارهایی که با مدل مفهومی طراحی شده‌اند، موجودیت‌های مورد نظر خود را بازیابی نماید. پژوهش حاضر به عنوان یکی از اولین گام‌ها با هدف بررسی میزان انطباق عناصر داده‌ای مارک ایران با موجودیت‌ها و وظایف کاربری "الگوی مفهومی" و ارزشگذاری آنها از دیدگاه کاربران بالقوه فهرستهای رایانه‌ای انجام شده است. بدین منظور، تمامی فیلدهای متغیر و فیلدهای با عناصر داده‌ای ثابت مارک ایران با رویکرد تحلیلی - تطبیقی با موجودیت‌ها و وظایف کاربری الگوی مفهومی ملزومات کارکردی پیشینه‌های کتابشناختی و بر اساس مطالعات مشابه انجام شده توسط کتابخانه کنگره آمریکا بر روی مارک 21 ، گزارش ایفلا و ارزشگذاری کاربران در پژوهش، کلیه عناصر داده‌ای مارک ایران که قابلیت انطباق بر موجودیت‌ها و پشتیبانی از وظایف کاربری الگوی مفهومی ملزومات کارکردی پیشینه های کتابشناختی را داشتند، شناسایی و ارزشگذاری شدند. بر مبنای نتایج پژوهش پشتیبانی عناصر داده‌ای مارک ایران از به ترتیبب وظیفه کاربری «شناسایی» با 49.17 درصد بیشترین و «یافتن» با 18.42 درصد در کمترین رتبه قرار دارد. لذا در طراحی نرم افزارهای کتابخانه‌ای مبتنی بر "الگوی مفهومی" توجه به این مهم به منظور پشتیبانی از وظایف کاربران ضرورت دارد. همچنین بر اساس این بررسی، عناصر داده‌ای مارک ایران بیشترین قابلیت انطباق را با موجودیت‌های گروه اول و کمترین میزان قابلیت انطباق را با موجودیت‌های گروه سوم "الگوی مفهومی" دارند. در مجموع 44.74 درصد از عناصر داده‌ای مارک ایران با موجودیت‌های گروه اول، 9.95 درصد با موجودیت‌های گروه دوم و 3.15 با موجودیت‌های گروه سوم منطبق شده‌اند. همچنین نتایج در بخش ارزشگذاری عناصر داده‌ای مارک ایران با قابلیت پشتیبانی از وظایف کاربری موجودیت‌های گروه اول "الگوی مفهومی" بر مبنای گزارش ایفلا نشان داد به ترتیب 434 عنصر داده‌ای مارک ایران (27.83 درصد) در «شناسایی»، 425 عنصر داده‌ای مارک ایران (27.28 درصد) در «دسترسی»، 147 عنصر داده‌ای مارک ایران (9.44 درصد) در «انتخاب»، 95 عنصر داده‌ای مارک ایران (6.10 درصد) در «یافتن» دارای ارزش زیاد می‌باشند. این نتایج همخوانی نسبی با ارزشگذاری بر مبنای گزارش پژوهش حاضر را نشان می‌دهد.
متن کامل [PDF 592 kb]   (1630 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۱/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb