دوره 28، شماره 3 - ( 11-1392 )                   جلد 28 شماره 3 صفحات 718-739 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatthai R, Dayyani M H, Hosseini S M. The Influence of Interactivity Features of Databases on Scientific Behavior: A user perspective survey based on the Flow theory. .... 2014; 28 (3) :718-739
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2374-fa.html
فتاحی رحمت الله، دیّانی محمدحسین، حسینی سید مهدی. بررسی دیدگاه کاربران پیرامون تأثیر ویژگی‏های تعاملی رابط کاربر پایگاه‏های اطلاعاتی بر رفتار علمی آنها با تأکید بر نظریه تجربه دلپذیر . پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1392; 28 (3) :718-739

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2374-fa.html


چکیده:   (6250 مشاهده)

این پژوهش با هدف بررسی تأثیرگذاری ویژگی‏ تعامل رابط کاربر پایگاه‏های اطلاعاتی بر رفتار علمی کاربران و بررسی نقش واسط دستیابی به تجربه دلپذیر و نقش مداخله‏گر خودکارآمدی انجام شده است. ابتدا شاخص‏های سه متغیر "تعامل رابط کاربر پایگاه‏های اطلاعاتی"، دستیابی به "تجربه دلپذیر"، و "رفتار علمی" شناسایی و تدوین گردید. سپس، داده‏ها با استفاده از پرسشنامه (366 آزمودنی شامل اعضاء هیئت علمی و دانشجوی دکتری به آن پاسخ دادند) گردآوری شد. برای تجزیه وتحلیل داده‏ها و آزمون فرضیه‏های پژوهش از روش "مدل‏سازی معادله ساختاری" استفاده شد. متغیرهای جمعیت‌شناختی بر میانگین متغیرهای مورد مطالعه تأثیر معنی‏دار نداشت. اما، تأثیر مهارت زبان انگلیسی بر میانگین متغیرهای خودکارآمدی، تعامل رابط کاربر، تجربه دلپذیر، رفتار علمی معنی‏دار بود. نتایج تحلیل مدل ساختاری نشان داد که تأثیر "خودکارآمدی" بر "تعامل رابط کاربر" و "رفتار علمی" معنی‏دار است. تأثیر متغیر "تعامل رابط کاربر" بر "تجربه دلپذیر"، و "تجربه دلپذیر" بر "رفتار علمی" معنی‏دار است. خودکارآمدی به عنوان مداخله‏گر ویژگی مهمی برای ایجاد تعامل با رابط کاربر پایگاه‏های اطلاعاتی و ارتقاء رفتار علمی در افراد است. به واسطه دستیابی کاربران به تجربه دلپذیر، تأثیر تعامل رابط کاربر پایگاه‏های اطلاعاتی بر رفتار علمی کاربران افزایش می‏یابد. ممکن است یافته‏های این پژوهش در حوزه‏هایی مانند "آموزش از راه دور" یا "تربیت پژوهشگر" مورد استفاده قرار گیرد. تحول رفتار علمی کاربران به عنوان حاصل تعامل انسان با رایانه زاویه جدیدی برای پژوهش در حوزه تعامل انسان-رایانه بگشاید. تأثیر پذیری رفتار علمی کاربران از تعامل رابط کاربر بر اثر دستیابی به تجربه دلپذیر، سبب تقویت نظریه "تجربه دلپذیر" گردد. این پژوهش به دلیل ارائه چارچوبی نظری درباره تأثیر تعامل رابط کاربر بر رفتار علمی حوزه پژوهشی نویی معرفی نموده است.

متن کامل [PDF 528 kb]   (969 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb