[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 28، شماره 4 - ( 11-1392 ) ::
جلد 28 شماره 4 صفحات 991-1011 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی مؤلفه‌های خلاقیت در وب‌سایت‌های‌‌ کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
محسن نوکاریزی ، فاطمه ملک آبادی زاده
چکیده:   (4952 مشاهده)

هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی مؤلفه‌های خلاقیت در وب‌سایت‌‌‌ کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور ارتقای این مؤلفه‌ها در وب‌سایت‌های کتابخانه‌های دانشگاهی است. ساختار/روش/رویکرد: پژوهش حاضر به روش ارزیابانه انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل 35 وب‌سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود که دارای صفحه مجزا کتابخانه مرکزی در وب‌سایت دانشگاه بودند. ابزار گردآوری داده‌ها یک سیاهه وارسی محقق‌ساخته، شامل 30 مؤلفه خلاقیت بود که در 4 بعد کلی اصالت (بدیع بودن و منحصر به فرد بودن)، شکل (طراحی و زیبایی‌شناختی)، کارکرد (جالب بودن، سودمندی، قابلیت‌استفاده، شخصی‌سازی) و منبع (انگیزاننده و مهارت‌های خلاق) طبقه‌بندی و تنظیم شد. برای سنجش روایی سیاهه وارسی، از روش اعتبار محتوا استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل یافته‌های این پژوهش مبین آن است که از نظر دارا بودن مؤلفه‌های خلاقیت، وب‌سایت‌های کتابخانه-های مرکزی دانشگاه‌های زنجان، مازندران، تهران، با کسب رتبه‌های نخست تا سوم در رأس و وب‌سایت‌های دانشگاه‌های نوشیروانی بابل، تربیت‌معلم آذربایجان و بیرجند، در پایین‌ترین رده‌های جدول رتبه‌بندی دانشگاه‌ها قرار گرفتند. همچنین از 35 وب‌سایت مورد بررسی، تنها وب‌سایت‌ کتابخانه مرکزی 9 دانشگاه‌ از نظر دارا بودن مؤلفه‌های خلاقیت در وضعیت مطلوب قرار داشتند و بقیه در وضعیت مناسبی قرار نداشتند. نتایج حاصل از بررسی 4 بعد اصلی خلاقیت (اصالت، شکل، کارکرد و منبع) در وب‌سایت‌های مورد بررسی نشان داد مؤلفه‌های بعد منبع با 71/65 درصد بیش‌تر از سایر مؤلفه‌ها و مؤلفه‌های بعد کارکرد با 40 درصد، کم‌تر از سایر مؤلفه‌ها در طراحی وب‌سایت کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های مورد بررسی موجود بود. نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد در سطح 05/0 = α رابطه معناداری بین رتبه‌های وب‌سایت‌های کتابخانه‌‌های مرکزی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) از نظر مؤلفه‌های خلاقیت با رتبه‌های وب‌سایت‌های آن دانشگاه‌ها از نظر پیوندهای دریافتی وجود داشت.

واژه‌های کلیدی: خلاقیت وبسایت، وب‌خلاق، کتابخانه مرکزی دانشگاه، وب‌سایت دانشگاهها، وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
متن کامل [PDF 521 kb]   (890 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۱/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nowkarizi M, Malek Abadi F. Evaluating creativity elements in the central library websites of universities dominated by the ministry of science, research, and technology. Journal of Information Processing and Management. 2014; 28 (4) :991-1011
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2390-fa.html

نوکاریزی محسن، ملک آبادی زاده فاطمه. ارزیابی مؤلفه‌های خلاقیت در وب‌سایت‌های‌‌ کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1392; 28 (4) :991-1011

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2390-fa.html



دوره 28، شماره 4 - ( 11-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۴/۴
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.28 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3729