[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 23، شماره 3 - ( بهار 1387 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 37-53 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نظرات مسئولان واحد اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران در مورد خدمات شرکت رزسیستم
زهرا رحیمی
كارشناس ارشد كتابداري و اطلاع رساني
چکیده:   (11741 مشاهده)

  روش پژوهش پیمایشی ـ توصیفی است. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه و با مراجعه حضوری پژوهشگر به مسئولان بخش سفارش و اطلاع‌رسانی 15 دانشگاه دولتی شهر تهران انجام گرفته است. یافته‌‌های پژوهش نشان می‌دهد که کل ‌جامعه مورد پژوهش از خدمات و مجموعه پایگاه‌ها و نشریات الکترونیکی شرکت رزسیستم و نسیم ایمان بهره می‌برند و همگی در خرید کنسرسیومی، مشترک می‌باشند. در مجموع میانگین کلی 78/1 [i] در ارزیابی خدمات شرکت رزسیستم و به‌طور متوسط 77/1 برای خدمات شرکت نسیم ایمان، رضایت نسبی جامعه پژوهش از خدمات هر دو شرکت را نشان ‌می‌دهد. از علل اصلی نارضایتی دانشگاه‌ها از شرکت رزسیستم و نسیم ایمان، افزایش بی‌رویه هزینه اشتراک ‌منابع ‌الکترونیکی به‌صورت سالانه و عدم تعهد کامل به قراردادهای میان شرکت و دانشگاه‌ها عنوان شده است. برای رفع این مشکلات لازم است در مرحله نخست شرکت‌ها خط‌مشی مناسبی برای ارائه خدمات متناسب با نیاز دانشگاه‌ها تهیه نمایند. ارائه این خدمات، باید در جهت رسیدگی و برطرف کردن نیاز آنها به شرط عرضه خدمات با تعرفه‌های مناسب باشد. در مرحله دوم مسئولان مربوط می‌بایست شرایط حضور کارگزاران دیگری را در عرصه رقابت فراهم نمایند، یا زمینه را برای برقراری ارتباط مستقیم دانشگاه‌ها در قالب خرید کنسرسیومی با ناشرین خارجی فراهم کنند.



  1 . با در‌نظر گرفتن ارزش عددی 1 تا 3 برای گزینه‌های مربوط به سؤالات ارزیابی ، میزان رضایت جامعه پژوهش با توجه به میانگین به‌دست آمده مشخص گردید. به‌منظور پاسخگویی به سؤالات پژوهش، مجموع میانگین‌های سؤالات مربوط به هم با هم جمع و تقسیم به تعداد سؤالات گردیده است تا میانگین کلی برای به‌دست آمدن نتیجه کلی از سؤالات پژوهش نیز به‌دست آید.

واژه‌های کلیدی: رزسیستم‌، نسیم ایمان، خدمات اطلاع‌رسانی، کارگزاران اطلاعاتی، منابع الکترونیکی، پایگاه‌های الکترونیکی
متن کامل [PDF 187 kb]   (1463 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۸۸/۳/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi Z. Opinion Poll of Information Unit managers of Central Libraries of Government Universities within Metro-Tehran regarding Services offered by Rose System and Nasim Iman. Journal of Information Processing and Management. 2008; 23 (3) :37-53
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-24-fa.html

رحیمی زهرا. بررسی نظرات مسئولان واحد اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران در مورد خدمات شرکت رزسیستم. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1387; 23 (3) :37-53

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-24-fa.html



دوره 23، شماره 3 - ( بهار 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۶/۳۱
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.29 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3749