[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 30، شماره 4 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 30 شماره 4 صفحات 965-996 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی رفتار اطلاع‌جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز بر مبنای ابعاد جهت گیری هدف و خلاقیت
سعیده ابراهیمی ، زینب فرشته حکمت، عبدالرسول جوکار
استاديار دانشگاه شیراز
چکیده:   (5416 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش امکان پیش‌بینی رفتار اطلاع‌جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر مبنای جهت‌گیری‌های هدف و ابعاد خلاقیت انجام شده است. روش‌ پژوهش: از بین جامعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز، نمونه‌ای مشتمل بر 221 نفر (134 دختر و 87 پسر) به شیوه‌ی نمونه‌گیری طبقه‌ای خوشه‌ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه‌های رفتار اطلاع-جویی (خسروجردی و دیگران 1388)، جهت‌گیری هدف به شیوه محقق ساخته و پرسشنامه مدادی کاغذی چندگزینه‌ای سنجش خلاقیت (عابدی 1372) بود که توسط دانشجویان تکمیل شد. پایایی پرسشنامه‌ها به روش آلفای کرونباخ و روایی آن‌ها به شیوه تحلیل گویه، تعیین شد. نتایج آزمونها بیانگر روایی و پایایی مطلوب پرسشنامه ها بود. داده های پژوهش با استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش: یافته‌های حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که الف) همه‌ی ابعاد جهت‌گیری‌های هدف پیش‌بینی کننده‌ی مثبت برای بعد قضاوت ربط رفتار اطلاع جویی می‌باشند. ب) بعد جهت‌گیری پرهیز از شکست و بعد بسط خلاقیت پیش‌بینی کننده ها‌ی مثبت و بعد سیالی خلاقیت، پیش‌بینی کننده‌ی منفی برای بعد زمان به عنوان عامل انگیزاننده می‌باشند.ج) بعد جهت‌گیری معطوف به یادگیری و جهت‌گیری پرهیز از شکست پیش‌بینی کننده‌ های مثبت برای بعد تایید دانش پیشین رفتار اطلاع‌جویی می‌باشند. د) بعد جهت‌گیری معطوف به یادگیری و بعد ابتکار خلاقیت پیش‌بینی کننده‌ های مثبت برای بعد خلق اندیشه‌های نو رفتار اطلاع‌جویی می‌باشند. ه) بعد تلاش برای جست‌و جوی اطلاعات در رفتار اطلاع‌جویی تنها از طریق بعد جهت-گیری معطوف به یادگیری به صورت مثبت و معنادار قابل پیش‌بینی است. نتیجه‌گیری: با توجه به وجود رابطه مثبت و معنی دار بین ابعاد جهت گیری هدف و خلاقیت با رفتار اطلاع جویی و امکان پیش بینی رفتار اطلاع جویی دانشجویان از طریق متغیرهای روان شناختی فوق، می توان بیان نمود که موفقیت یا عدم موفقیت دانشجویان در اطلاع جویی و دسترسی به اطلاعات و همچنین عملکرد بهینه در فعالیت های پژوهشی نه تنها محصول مهارتهای تخصصی آنها بلکه برگرفته از مسائل روان شناختی همچون ابعاد جهت گیری هدف و خلاقیت می باشد.
واژه‌های کلیدی: رفتار اطلاع‌جویی، ابعاد جهت‌گیری هدف، خلاقیت، پیش بینی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشگاه شیراز
متن کامل [PDF 458 kb]   (1408 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimy S, Hekmat Z F, Jowkar A. Prediction of information seeking behavior of Shiraz University graduate students based on the dimensions of goal orientations and creativity . Journal of Information Processing and Management. 2015; 30 (4) :965-996
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2577-fa.html

ابراهیمی سعیده، حکمت زینب فرشته، جوکار عبدالرسول. پیش بینی رفتار اطلاع‌جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز بر مبنای ابعاد جهت گیری هدف و خلاقیت . پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1394; 30 (4) :965-996

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2577-fa.html



دوره 30، شماره 4 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۶/۳۱
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.3 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3749