[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 30، شماره 1 - ( 9-1393 ) ::
جلد 30 شماره 1 صفحات 121-149 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی زیرساخت‌ها و مهارت‌های کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد برای راه‌اندازی و توسعه خدمات مرجع الکترونیکی
مهری پریرخ ، ملیحه ایلخانی
دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (3835 مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر شناخت توانایی‌های کتابداران و زیرساخت‌های فناوری مورد نیاز برای ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در دانشگاه فردوسی مشهد و پی بردن به کاستی‌های مربوطه برای راه‌اندازی این خدمات می‌باشد. روش و ابزار پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. برای این بررسی، از نظرسنجی، مصاحبه و مشاهده استفاده شد. ابزارهای محقق ساخته پژوهش ‌شامل پرسشنامه، مصاحبه ساختاریافته و سیاهه وارسی، بر پایه رهنمودهای ارائه شده توسط انجمن‌های روسا، ایفلا و همچنین سایر متون مرتبط از جمله پرسشنامه خلاقیت تورنس طراحی شدند. جامعه پژوهش: جامعه پژوهش را کلیه کتابداران شاغل در بخش‌هایی مانند مرجع، پایان‌نامه و اطلاع رسانی مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی و کتابخانه‌های دانشکده‌ای (32 نفر) که در زمان انجام پژوهش به ارائه خدمات به کاربران مشغول بودند و همچنین یکی از مسئولان آن مرکز تشکیل داد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‎دهد در حالی که تمامی کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد ارائه خدمات مرجع الکترونیکی به کاربران را ضروری می دانند، ولی در حد مطلوبی از این روش‌ها برای ارائه خدمات استفاده نکرده اند. در این میان، از پست الکترونیکی به بیشترین میزان و چت به کمترین میزان استفاده شده است. در زمینه مهار‌ت‌های مورد سنجش، تنها 28% کتابداران معتقدند دارای مهارت‌های فناوری و نزدیک به 50% بر این باورند که مهارت‌های جستجو و اطلاع یابی مناسبی در زمینه ارائه خدمات مرجع الکترونیکی دارند. از نظر مهارت‌های فردی (یعنی خلاقیت، خطرپذیری و ...) بیش از 60% کتابداران خود را دارای مهارت‌های مناسب دانستند. آموزش ضمن خدمت، برنامه ریزی و نظارت و هدایت کتابداران در استفاده از آموخته‌ها و امکانات فناوری در ارائه خدمات مرجع از جمله پیشنهادهای پژوهش است.
واژه‌های کلیدی: خدمات مرجع الکترونیکی، خدمات مرجع دیجیتال، خدمات مرجع مجازی، مهارت-های کتابداران، مهارت‌های فردی، زیرساخت‌های فناوری.
متن کامل [PDF 532 kb]   (813 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parirokh M, Ilkhani M. A Survey on the Infrastructures and Skills Necessary to Establish Electronic Reference Services at Ferdowsi University of Mashhad. Journal of Information Processing and Management. 2014; 30 (1) :121-149
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2599-fa.html

پریرخ مهری، ایلخانی ملیحه. بررسی زیرساخت‌ها و مهارت‌های کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد برای راه‌اندازی و توسعه خدمات مرجع الکترونیکی . پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1393; 30 (1) :121-149

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2599-fa.html



دوره 30، شماره 1 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.28 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3647