[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 30، شماره 2 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 30 شماره 2 صفحات 443-466 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل نگرش و عوامل تشویق کننده اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه پیام نور در باره یادگیری الکترونیکی( مورد پژوهی: دانشگاه پیام نور اردبیل)
مهناز محمد زاده نصری، مینا موسوی ، مهرداد پویا
دانشجوی دکتری ترويج کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (7834 مشاهده)

روند استفاده از یادگیری الکترونیکی در آموزش‌عالی رو به افزایش است. دانشگاه پیام‌نور نیز همانند بسیاری از دانشگاهها به دنبال استفاده و توسعه یادگیری الکترونیکی است. در مؤسساتی که بدنبال راه‌اندازی یادگیری الکترونیکی هستند و برای پذیرش مؤثر و توسعه یادگیری الکترونیکی تلاش می‌کنند، شناسایی نگرش و انگیزش اساتید اهمیت قابل ملاحظه‌ای دارد. هدف از انجام این تحقیق بررسی و تحلیل نگرش و عوامل مشوّقاعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه پیام‌نور برای تدریس در دوره‌های یادگیری الکترونیکی می‌باشد. این تحقیق از نوع کاربردی و غیر آزمایشی می باشد که به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مدون استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق اعضای هیئت علمی و مدرسان مدعو دانشگاه پیام‌نور استان اردبیل )600 (S= می‌باشند که 160 نفر با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی و آماره کوکران به عنوان اعضای نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که نگرش اکثر پاسخگویان نسبت به یادگیری الکترونیکی مثبت و مساعد بود و در نتیجه تحلیل عاملی، چهار عامل بهبود اثربخشی آموزشی در کاربرد یادگیری الکترونیکی، برقراری ارتباط دو سویه مدوام بین مدرس و دانشجو، حمایت معنوی و قانونی از درون‌داد و برون‌داد نظام یادگیری الکترونیک، تلفیق دوره های آموزشی سنتی با آموزش الکترونیکی به عنوان عوامل نگرش استخراج گردیدند. همچنین، علاقه شخصی مدرس برای استفاده از فنّاوری اطلاعات، یادگیری بیشتر مدرسان (توسعه حرفه‌ای)، و مشارکت در یادگیری الکترونیکی به عنوان عاملی برای ارتقاء شغلی مهمترین عوامل مشوّق اساتید بودند.

واژه‌های کلیدی: نگرش، مشوّق‌، یادگیری الکترونیکی، دانشگاه پیام‌نور، مدرسان
متن کامل [PDF 657 kb]   (1646 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh Nasrabadi M, Mousavi M, Pouya M. Attitude and Incentives of Payam-e-Noor University Academics regarding e-learning. Journal of Information Processing and Management. 2015; 30 (2) :443-466
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2636-fa.html

محمد زاده نصری مهناز، موسوی مینا، پویا مهرداد. تحلیل نگرش و عوامل تشویق کننده اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه پیام نور در باره یادگیری الکترونیکی( مورد پژوهی: دانشگاه پیام نور اردبیل). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1393; 30 (2) :443-466

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2636-fa.html



دوره 30، شماره 2 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۴/۴
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.26 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3730