:: دوره 30، شماره 3 - ( بهار 1394 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 30 شماره 3 صفحات 875-898
بررسی میزان و عوامل موثر بر برخورداری کتابداران از مهارت‌های ارتباطی:‌ مطالعه موردی کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد
ساناز رهنما ، رحمت الله فتاحی، محمدحسین دیانی
کارشناسی ارشد اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
چکیده:   (8537 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مهارت های ارتباطی کتابداران و شناسایی عوامل موثر بر آن انجام شده است. روش‌شناسی: روش این پژوهش پیمایشی و از پرسشنامه برای گردآوری داده‌ها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، همه کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد می‌باشد. یافته ها: مهمترین عوامل موثر بر تعامل بین فردی از دیدگاه کتابداران ابتدا عوامل سازمانی و پس از آن عوامل محیطی، فردی و فرهنگی است. همچنین بین متغیرهای "میزان تحصیلات" و "تجربه" کتابداران با میزان برخورداری آنان از مهارت‌های ارتباطی رابطه معناداری وجود ندارد. افزون بر آن، وضعیت برخورداری کتابداران از مهارت‌های ارتباطی در حوزه‌های تحصیلی چهارگانه دانشگاه (علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، فنی و مهندسی، و کشاورزی)، در یک سطح بوده و تفاوت معناداری در این رابطه مشاهده نشد. در پایان توصیه‌هایی برای توسعه مهارت های ارتباط بین فردی در میان جامعه کتابداران داده شده است.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های ارتباطی، تعامل بین فردی، کتابداران، دانشگاه فردوسی مشهد
متن کامل [PDF 434 kb]   (1337 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۹/۱۹



XML   English Abstract   Print


برگشت به فهرست نشریات دوره 30، شماره 3 - ( بهار 1394 )