:: دوره 30، شماره 3 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 30 شماره 3 صفحات 647-676 برگشت به فهرست نسخه ها
همایندی واژگان: مطالعه‌ای پیرامون پیوند و مرز میان مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش بر اساس انتشارات داخلی نویسندگان ایرانی
حمید احمدی ، مرتضی کوکبی
دانشجوی دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (6822 مشاهده)
مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش به عنوان ابزارهایی که می‌توانند اطلاعات و دانش موجود را گردآوری کنند، نظم ببخشند و در کل سازمان اشاعه دهند، اهمیت یافته‌اند. هدف این پژوهش شناخت پیوند و مرز بین این دو حوزه است. روش پژوهش تحلیل همایندی واژگان است که اکنون در کنار سایر فنون علمسنجی از شاخصهای تحلیل محتواست. جامعه مورد مطالعه، شامل تمام مقاله‌های نشریات علمی و مقاله‌های همایش‌های داخلی است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که در حوزه مدیریت دانش، تعداد 230 کلیدواژه و در حوزه مدیریت اطلاعات 123 کلید‌واژه، مفاهیم اصلی این مقاله‌ها را تشکیل داده‌اند و از این تعداد، تنها 8 کلیدواژه مرز مشترک آن‌ها را با هم تشکیل می‌دهند. به عبارتی مرز واژگانی آن‌ها تنها 52/8% است و به‌طور اخص، مفهوم دانش مضبوط یا ذخیره شده، مرز روشن میان آن‌هاست. همچنین نتیجه نشان داد مدیریت دانش حوزه‌ای است که تا حدودی زمینه فعالیت رشته مدیریت با تمام گرایش‌های آن است و مدیریت اطلاعات نیز زمینه مطالعاتی رشته‌هایی، همچون مدارک پزشکی و علم اطلاعات هست. نتایج دیگر این پژوهش نشان داد که رشته علم اطلاعات مرز مشترکی برای هر دو حوزه محسوب می‌شود. استخراج کلیدواژه‌های مستند شده برای هر دو حوزه از دیگر نتایج این پژوهش است.
واژه‌های کلیدی: مدیریت اطلاعات، مدیریت دانش، تحلیل همایندی واژگان، هم رخدادی واژگان، نقشه‌های علم، مصور‌سازی مفاهیم
متن کامل [PDF 1287 kb]   (1617 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۱۱



XML   English Abstract   Print


دوره 30، شماره 3 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها