:: دوره 33، شماره 1 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 33 شماره 1 صفحات 219-240 برگشت به فهرست نسخه ها
مؤلفه ‌های تأثیرگذار بر درک اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه از کیفیت اطلاعات وبی بر اساس مدلCC/LC IQ
نسیبه انصاری، داریوش مطلبی* ، محمد کاظم حمزه پور
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام
چکیده:   (1789 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‏های تأثیرگذار بر درک اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه از کیفیت اطلاعات وبی، بر اساس مدلCC/LC IQ  انجام شد. روش پژوهش پیمایشی-توصیفی و جامعه آماری اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه بود. از بین  367 نفر،‌ با استفاده از فرمول کوکران، 124 نفر حجم نمونه و به شیوه نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. پرسشنامه درک کیفیت اطلاعات وبی نایت (2007) تهیه و استفاده شد. داده­های به دست آمده با استفاده از آزمون­های فریدمن، آنوای یکراهه و آزمون تی­تست مستقل تجریه و تحلیل شد. نتایج آزمون فریدمن برای اولویت­بندی مقوله­های چهارگانۀ کیفیت اطلاعات نشان داد کیفیت بافتی اطلاعات مهم­ترین مقوله و کیفیت بازنمون اطلاعات کم­اهمیت­ترین مقوله از نظر کاربران بوده­اند. کیفیت دسترس­پذیری اطلاعات و کیفیت ذاتی اطلاعات نیز به ترتیب در رده­های دوم و سوم اهمیت قرار داشته­اند. همچنین مؤلفه های ثبات و کارآیی و منحصربه­فردبودن به ترتیب دارای بیشترین و مؤلفه­ های موجزبودن، صحت و دسترس­پذیری به ترتیب دارای کمترین اهمیت برای کاربران به هنگام ارزیابی کیفیت اطلاعات وبی بودند. سطوح معناداری به دست آمده نشان می­دهد تفاوت معناداری بین درک کیفیت اطلاعات وبی و تفاوت‏های فردی کاربران (حوزه تخصص، رتبه علمی، سن و جنسیت) وجود ندارد و فرضیه­های پژوهش در هر چهار مورد رد شد. نتایج بدست آمده از این پژوهش تفاوت­های چشمگیری را در رتبه­بندی معیارهای کیفیت اطلاعات با پژوهش­های دیگر نشان می­دهد، لذا می­توان استدلال کرد که اهمیت معیارهای کیفیت اطلاعات از نظر استفاده­کننده، بر اساس آنچه که فرد به طور ایده­آل مناسب می­داند، آنچه که فرد فکر می­کند که بر قضاوت او در مورد کیفیت اطلاعات تاثیرگذار است و آنچه که فرد در عمل مورد توجه قرار می­دهد متفاوت است.

واژه‌های کلیدی: درک کیفیت، کیفیت اطلاعات وبی، مدلCC/LC IQ، وب جهان گستر
متن کامل [PDF 770 kb]   (519 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱


XML   English Abstract   Print



دوره 33، شماره 1 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها