[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 31، شماره 1 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 31 شماره 1 صفحات 59-83 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر قابلیت‌های مهارتی بر شکل‌گیری رفتار راهنمایابی کاربران در فرایند اطلاع‌یابی از کتابخانه دیجیتال
آقای محمد زره ساز ، دکتر رحمت الله فتاحی، دکتر اعظم صنعت جو
دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (4600 مشاهده)

چکیده هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه و تأثیر قابلیت‌های مهارتی کاربران کتابخانه‌های دیجیتال بر متغیرهای مرتبط با رفتار راهنمایابی آنها است. روش‌شناسی: این پژوهش به روش ترکیبی انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از روش نمونه‌‌گیری هدف‌مند طبقه‌ای، 38 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و از ابزارهای مختلفی همچون پرسشنامه، پروتکل بلنداندیشی و نرم‌افزار مورائه برای گردآوری و تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش بطور کلی نشان داد که در مدل تحلیل مسیر، سواد اطلاعاتی نسبت به سواد رایانه‌ای متغیر قوی‌تری بوده و توانسته رابطه و تأثیر بیشتری بر متغیرهای مرتبط با رفتار راهنمایابی بگذارد. داده‌های روش تحلیل مسیر همچنین تأیید کرد که سواد رایانه‌ای و سواد اطلاعاتی تأثیر معکوسی بر فراوانی موقعیت‌های راهنمایابی و همچنین فراوانی استفاده از منابع راهنما گذاشته‌اند. همچنین سواد اطلاعاتی در رقابت با متغیر سواد رایانه‌ای موفق شده به تنهایی تأثیر معکوسی بر فراوانی تقاضاهای راهنمایی و کمک شرکت‌کنندگان در پژوهش بگذارد. نتیجه‌گیری: یافته‌ها بطور کلی نشان داد که قابلیت‌های مهارتی و مجموعه پیش‌داشته‌های دانشی شرکت‌کنندگان نقش مؤثری در کاهش نشانه‌های راهنمایابی آنها در فرایند اطلاع‌یابی دارد. از این رو می‌توان به اهمیت ارائه آموزش‌ها و عرضه دانش لازم در حوزه سواد رایانه‌ای و اطلاعاتی به کاربران کتابخانه دیجیتال (به ویژه در همان زمان دچار مشکل شدن در فرایند اطلاع‌یابی) به منظور کسب مهارت‌های لازم برای انجام این فرایند و حتی استفاده از منابع و قابلیت‌های راهنما بیش از پیش پی برد. در پایان مقاله نیز پیشنهاداتی به منظور ارتقاء وضعیت منابع و قابلیت‌های کتابخانه‌های دیجیتال با توجه به قابلیت‌های مهارتی متفاوت کاربران این پایگاه‌های اطلاعاتی ارائه شده است.

واژه‌های کلیدی: راهنمایابی، سواد رایانه‌ای، سواد اطلاعاتی، کتابخانه دیجیتال
متن کامل [PDF 770 kb]   (1295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zerehsaz M, Fattahi R, Sanatjoo A. Investigating the Impact of Skill-Based Capabilities on Help Seeking Behavior of Digital Libraries Users. Journal of Information Processing and Management. 2015; 31 (1) :59-83
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2801-fa.html

زره ساز محمد، فتاحی رحمت الله، صنعت جو اعظم. بررسی تأثیر قابلیت‌های مهارتی بر شکل‌گیری رفتار راهنمایابی کاربران در فرایند اطلاع‌یابی از کتابخانه دیجیتال. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1394; 31 (1) :59-83

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2801-fa.html



دوره 31، شماره 1 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.26 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3647