[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 31، شماره 2 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 31 شماره 2 صفحات 483-511 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تدوین مدل شایستگی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی مبتنی بر فناوری اطلاعات بر اساس تحلیل سرفصل‌ها و نیازهای بازار کار
دکتر رحیم شهبازی ، دکتر فاطمه فهیم‌نیا، دکتر رضوان حکیم‌زاده
استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (6284 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی پرسشنامه تدوین مدل شایستگی آموزشِ علم اطلاعات و دانش‌شناسیِ مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات بر اساس تحلیل سرفصل‌ها و نیازهای بازار کار است. در پژوهش حاضر از روش پیمایشی استفاده شده است. ابزار تحقیق برای گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است. نمونه آماری به صورت هدفمند و به تعداد 315 از میان اعضای هیات علمی، دانشجویان دکتری، و کارشناسان مراکز اطلاع‌رسانی در ایران انتخاب شدند. یافته‌ها نشان داد که با حذف 17 گویه از کل پرسشنامه و تحلیل عاملی بقیه آن‌ها و چرخش نتایج با روش واریماکس، هشت مؤلفه آشکار می‌شوند. مؤلفه‌های به دست آمده و نیز گویه‌هایی که با این مؤلفه‌ها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با دسته‌بندی اولیه انجام گرفته در پرسشنامه و نیز تا اندازه‌ای با یافته‌های برخی پژوهش‌های دیگر همخوان است. 76 شاخص شایستگی (دانش، مهارت و نگرش) در قالب هشت مولفه اصلی شامل "کاربری کامپیوتر"؛ "کاربری پایگاه‌های اطلاعاتی، مجموعه‌سازی منابع دیجیتالی، و مدیریت کتابخانه دیجیتالی"؛ "مبانی شبکه‌های کامپیوتری"؛ "مبانی برنامه‌نویسی و طراحی پایگاه اطلاعاتی"؛ "اصول طراحی وب سایت و تحلیل اطلاعات وب"؛ "نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای و سازماندهی رایانه‌ای"؛ آرشیویست منابع دیجیتالی؛ و نگرش، اعتباریابی و دسته‌بندی شدند. بر این اساس و با توجه به تحلیل بازار کار و تحلیل محتوای سرفصل‌های برنامه‌های آموزشی کارشناسی ارشد و کارشناسی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پرداختن به مباحث" اصول ایجاد و مدیریت شبکه‌های ساده کامپیوتری" را می‌توان حلقه‌ مفقوده اساسی برنامه‌های آموزشی فعلی علم اطلاعات و دانش‌شناسی عنوان نمود.

واژه‌های کلیدی: سرفصل‌های علم اطلاعات، مدل شایستگی، پرسشنامه تدوین شایستگی، آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی
متن کامل [PDF 812 kb]   (3285 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbazi R, Fahimnia F, Hakimzadeh R. Confirmatory Factor Analysis of IT-based Competency Questionnaire in Information Science & Knowledge Studies, Based on Job Market Analysis. Journal of Information Processing and Management. 2016; 31 (2) :483-511
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2835-fa.html

شهبازی رحیم، فهیم‌نیا فاطمه، حکیم‌زاده رضوان. تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تدوین مدل شایستگی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی مبتنی بر فناوری اطلاعات بر اساس تحلیل سرفصل‌ها و نیازهای بازار کار. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1394; 31 (2) :483-511

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2835-fa.html



دوره 31، شماره 2 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۶/۳۱
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.29 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3749