دوره 31، شماره 3 - ( بهار 1395 )                   جلد 31 شماره 3 صفحات 803-821 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahboob S, Mirtaheri L. Typology of Iranian Uses and Gratification in Goodreads. .... 2016; 31 (3) :803-821
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2898-fa.html
محبوب سیامک، میرطاهری لیلی. گونه‌شناسی استفاده و رضامندی ایرانیان از شبکه اجتماعی کتاب‌محورِ گودریدز. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1395; 31 (3) :803-821

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2898-fa.html


دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (2928 مشاهده)

هدف از این پژوهش بررسی و دسته‌بندی شیوه‌های بهره‌گیری ایرانیان از شبکه اجتماعی کتاب‌محور گودریدز است. بدین منظور از نظریه «استفاده و رضامندی» به عنوان چارچوب نظری پژوهش بهره‌گرفته شد. جامعه هدف این پژوهش ایرانیان فعال در این شبکه بودند. با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس 290 پرسشنامه سالم گردآوری شده که برای استفاده در تحلیل عاملی، بر اساس آزمون کفایت نمونه KMO و آزمون کروی‌بودنِ بارتلت مطلوب بود. تحلیل عاملی25 متغیر پرسش شده را در 6 عامل دسته‌بندی کرد که عبارتند از: 1- اطلاع‌یابی (9 متغیر)، 2- بودن در اجتماع (6 متغیر)، 3- گریز از زندگی روزمره (4 متغیر)، 4- بودن با کتاب‌ها (2 متغیر)، 5- استحکام شغل (2 متغیر) و 6- آگاهی از مشاهیر (2 متغیر). هدف دیگر این پژوهش کشف عوامل تعیین‌کننده در کنشگری شبکه بود. سه فعالیت در شبکه یعنی نقد کتاب، امتیازدادن به کتاب‌ها و دوستیابی توسط کاربران مستلزم اقدامی آگاهانه بود با استفاده از رگرسیون خطی، قدرت پیش‌بینیِ هر یک از 6 عامل شناسایی شده بر این سه فعالیت نشان داده شد: دو عامل «اطلاع یابی» و «بودن با کتاب‌ها» و متغیرهای درون‌آنها برای پیش‌بینی هر سه فعالیت از قدرت لازم برخوردار هستند. عامل «بودن در اجتماع»، سومین عاملی است که به طور مشترک در فعالیت دوست‌یابی و نقدکتاب تعیین‌کننده می‌نماید. این بدان معناست که برای تقویت کنشگری در شبکه لازم است از یک سو این سه عامل تقویت شود، و از سوی دیگر افرادی که این عوامل را دارند، به عنوان سرمایه‌های اصلی شبکه به شمار آیند.

متن کامل [PDF 469 kb]   (845 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb