[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 31، شماره 3 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 31 شماره 3 صفحات 743-766 برگشت به فهرست نسخه ها
طبقه‌بندی ابعاد وب‌کوال بر اساس تأثیر عملکرد نامتقارن مدل رضایت مشتری کانو: مطالعه موردی وب‌سایت آموزش مجازی دانشگاه تهران
زهرا کارگرآزاد ، دکتر محمدرضا اسماعیلی گیوی، دکتر مریم ناخدا، داود حاصلی
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران
چکیده:   (5019 مشاهده)

گسترش اینترنت و وب جهان‌گستر همزمان با ایجاد فرصت‌های بسیار برای سازمان‌ها و افرادی که به ارائه و دریافت خدمات آموزشی می‌پردازند، چالش‌های جدیدی را نیز ایجاد کرده‌ است. آموزش مجازی یکی از مهم‌ترین تحولات در حوزه آموزش و پرورش است که در این شیوه آموزشی، وب‌سایت، اولین نقطه‌ای است که کاربران جهت دریافت خدمات آموزشی فراهم‌شده با آن مواجه می‌شوند. بنابراین، کیفیت وب‌سایت باید به‌عنوان عاملی مهم در موفقیت آموزش مجازی در نظر گرفته ‌شود و به‌شیوه‌ای دقیق‌تر از دیدگاه یادگیرندگان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر طبقهبندی ابعاد کیفیت وبسایت آموزش مجازی دانشگاه تهران (وبکوال 0/4) بر اساس مدل رضایت مشتری «کانو» و تعیین تأثیر عملکرد نامتقارن ابعاد «وب‌کوال» بر رضایت کلی کاربر بهمنظور شناسایی ابعاد و ویژگیهای اولویتدار برای اختصاص منابع و توجه مدیران وب‌سایت یاد‌شده است. این پژوهش در زمره پژوهشهای کاربردی و توصیفی- پیمایشی به شمار میآید که به‌شیوه مقطعی انجام شده ‌است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دوره‌های مجازی دانشگاه تهران و ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد وب‌کوال 0/4  و پرسشنامه محقق‌ساخته سنجش رضایت کلی کاربر بود.

بهمنظور بررسی تأثیر عملکرد نامتقارن از آزمون آماری تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد و نتایج پژوهش نشان داد که بُعد استفاده‌پذیری وبسایت جزء گروه خدمات انگیزشی با عملکرد بالا، بُعد کیفیت اطلاعات جزء گروه خدمات اساسی با عملکرد بالا، و بُعد تعامل با خدمات وبسایت در گروه خدمات اساسی با عملکرد پایین قرار دارند. در نهایت، برنامهای کوتاه‌مدت برای بهبود بُعد تعامل با خدمات جهت کاهش نارضایتی کاربران، و برنامهای بلندمدت برای بهبود ابعاد استفاده‌پذیری و کیفیت اطلاعات جهت افزایش رضایت کاربران پیشنهاد گردید.

واژه‌های کلیدی: وب‌سایت آموزش مجازی، وب‌کوال، رضایت کلی کاربر، مدل رضایت مشتری کانو، تأثیر عملکرد نامتقارن
متن کامل [PDF 624 kb]   (1283 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kargar Azad Z, Esmaili Givi M R, Nakhoda M, Haseli D. The classification of WebQual dimensions based on the asymmetric impact-performance of Kano's customer satisfaction model: A case study of the Tehran virtual university website. Journal of Information Processing and Management. 2016; 31 (3) :743-766
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2917-fa.html

کارگرآزاد زهرا، اسماعیلی گیوی محمدرضا، ناخدا مریم، حاصلی داود. طبقه‌بندی ابعاد وب‌کوال بر اساس تأثیر عملکرد نامتقارن مدل رضایت مشتری کانو: مطالعه موردی وب‌سایت آموزش مجازی دانشگاه تهران. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1395; 31 (3) :743-766

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-2917-fa.html



دوره 31، شماره 3 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۶/۳۱
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.31 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3749