[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 32، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 32 شماره 4 صفحات 1043-1064 برگشت به فهرست نسخه ها
بکارگیری نظریه لاندبرگ و هالتن در استفاده و رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از پایگاه اطلاعاتی علمی جهاد دانشگاهی(SID)
فریبا نظری ، زاهد بیگدلی، عواد جابرسواری
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (655 مشاهده)

این پژوهش با هدف بررسی رفتار استفاده و رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از پایگاه اطلاعاتی علمی جهاد دانشگاهی با استفاده از نظریه لاندبرگ و هالتن انجام شد. روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی و جامعه پژوهش را 341 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1393 تشکیل می دادند. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین رفتار استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی با استفاده هدفمند از پایگاه اطلاعاتی علمی جهاد دانشگاهی وجود دارد. همچنین رابطه معناداری بین رفتار استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی با انتخاب اگاهانه از پایگاه اطلاعاتی علمی جهاد دانشگاهی وجود داشت. نتایج حاصل از رابطه معناداری بین رفتار استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی با رقابت پایگاه اطلاعاتی علمی جهاد دانشگاه با دیگر پایگاه ها نیز تأیید می شود و موید همبستگی قوی و تغییر همزمان دو متغیر رفتار استفاده دانشجویان با رقابت در پاسخگویی پایگاه اطلاعاتی علمی است. همچنین رابطه بین رفتار استفاده با برطرف کردن نیاز اطلاعاتی دانشجویان توسط پایگاه اطلاعاتی علمی جهاد دانشگاهی تأیید می شود. رابطه معناداری بین رفتار استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی با داوری های ارزشی درباره مقاصد پایگاه اطلاعاتی علمی جهاد دانشگاهی نیز تأیید می شود. و رابطه بین مولفه ها، بیشترین ضریب همبستگی (867/0) بین انتخاب آگاهانه و رفتار استفاده کننده و کمترین ضریب همبستگی (578/0) بین رفتار هدفمند و رقابت وجود داشت.

واژه‌های کلیدی: استفاده آگاهانه، استفاده هدفمند، برآوردن نیاز اطلاعاتی، رفتار استفاده، رقابت در پاسخگویی، نظریه لاندبرگ و هالتن، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی.
متن کامل [PDF 680 kb]   (223 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazari F, Bigdali Z, Savari A. Applying Lundberg and Halton Theory in Using Scientific Information Database (SID): The Case of Ahvaz Shahid Chamran University Postgraduate Students. Journal of Information Processing and Management. 2017; 32 (4) :1043-1064
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3065-fa.html
نظری فریبا، بیگدلی زاهد، جابرسواری عواد. بکارگیری نظریه لاندبرگ و هالتن در استفاده و رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از پایگاه اطلاعاتی علمی جهاد دانشگاهی(SID). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1396; 32 (4) :1043-1064

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3065-fa.html

دوره 32، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۶/۶/۲۹
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.158 seconds with 848 queries by yektaweb 3470