دوره 33، شماره 1 - ( پاییز 1396 )                   جلد 33 شماره 1 صفحات 239-270 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaeian A, shokouhyar S, Dehghan F. Measuring Online-Shopping Customer Satisfaction by Combining Data Mining Technique and Fuzzy Kano Model (Case Study: Nyazco Website). .... 2017; 33 (1) :239-270
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3068-fa.html
رضاییان علی، شکوهیار سجاد، دهقان فریبا. سنجش رضایت مشتریان فروشگاههای اینترنتی با ترکیب تکنیکهای دادهکاوی و الگوی کانو فازی (مطالعه موردی: وبسایت نیازکو). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1396; 33 (1) :239-270

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3068-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (7550 مشاهده)
رقابت در عرصه جهانی و تلاش برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و برتری راهبردی نسبت به رقبا موجب گردیده که توجه به رضایت مشتری از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این پژوهش با ترکیب دو روش خوشهبندی K-Means، که یکی از روشهای دادهکاوی است، و الگوی «کانو» فازی سعی در بخشبندی مشتریان فروشگاه اینترنتی «نیازکو» و سپس، شناسایی نیازها و خواستههای آنان دارد. در این پژوهش برای انجام دادهکاوی، تعداد 1090 رکورد از مشتریان وبسایت «نیازکو» در یک بازه زمانی 7 ماهه مورد بررسی قرار گرفتند و تعداد چهار خوشه از مشتریان شناسایی شدند. برای سنجش رضایت مشتریان، پرسشنامه «کانو» فازی بهصورت تصادفی بین 168 نفر از مشتریان، که بر اساس فرمول «کوکران» بهطور نمونه انتخاب شدند، توزیع شد و در نهایت، با روش «کانو» فازی نیازهای هر خوشه بررسی و طبقهبندی گردید. این پژوهش نشان میدهد که طبقه برخی از ویژگیها بین خوشههای مختلف متفاوت و برای برخی دیگر برای هر چهار خوشه مشترک و از یک نوع است. همچنین، برای هر ویژگی در هر خوشه میزان رضایتمندی و عدم رضایت محاسبه شده است. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که مشتریان خوشه سوم به دو دلیلِ بالابودن تعداد تکرار مبادلات و مجموع مبالغ خریدکرده از سایت دارای اهمیت بیشتری برای این وبسایت هستند. نتایج این پژوهش میتواند یاریرسان فروشگاههای اینترنتی جهت ارائه مناسب محصولات به مشتریان مختلف باشد.
متن کامل [PDF 1077 kb]   (2852 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb