دوره 32، شماره 2 - ( زمستان 1395 )                   جلد 32 شماره 2 صفحات 551-579 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi B, Manian A, Arman M. Evaluation of Most Visited News Websites in Iran based on Machine learning. .... 2017; 32 (2) :551-579
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3116-fa.html
سهرابی بابک، مانیان امیر، آرمان مولود. ارزیابی کیفیت پر مشاهده‌ترین وب‌سایت‌های خبری در ایران مبتنی بر روش یادگیری ماشین. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1395; 32 (2) :551-579

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3116-fa.html


دانشگاه تهران
چکیده:   (2981 مشاهده)

موفقیت و کارایی وب‌سایت‌ها تا حد زیادی وابسته به کیفیت آن‌هاست. بزرگ‌ترین سهم از مفهوم جدید کیفیت این است که جنبه‌های فنی محصولات و سرویس‌ها با استفاده و برداشت مشتریان ترکیب می‌شود. بنابراین، ارزیابی وب‌سایت‌ها بر اساس بیشترین استفاده و درک از سمت مشتریان امر مهمی به شمار می‌آید تا موفقیت یک وب‌سایت را به سازمان‌های مربوطه اعلام کند. این رتبه‌بندی و ارزیابی بایستی در یک دامنه خاصِ فعالیتی صورت گیرد، تا رتبه وب‌سایت در برابر رقبای آن تعیین گردد. این پژوهش بر آن  است که بتوان ارزیابی وب‌سایت‌ها را با به‌دست‌آوردن اطلاعات آن‌ها به‌صورت خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی، به‌صورت لحظه‌ای و بلادرنگ ممکن ساخت. برای این منظور از دو روش یادگیری ماشین، شبکه عصبی و ماشین بردار پشتیبان استفاده شده‌ است. از آنجا که از الگوریتم یادگیری با نظارت در این روش‌ها استفاده کرده‌ایم، نیاز به داده‌های برچسب‌دار وجود داشت که به‌‌جای برچسب‌دارکردن خروجی‌ها توسط خبرگان و به‌صورت دستی از یکی از روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره (MCDM) به‌نام «تاپسیس» کمک گرفته شده است. در این روش وزن‌های معیارهای ارزیابی با استفاده از روش آنتروپی به‌صورت خودکار محاسبه گردیده است. در نهایت، رتبه‌بندی 791 وب‌سایت‌ خبری که بر اساس گزارش «الکسا» بیشترین بازدیدکننده از طرف کاربران ایرانی را داشته‌اند، با روش «تاپسیس» حاصل شد، ولی از سمت دیگر ارائه یک رتبه عددی به‌عنوان خروجی نهایی ارزیابی وب‌سایت‌ها چندان با هدف رقابت آن‌ها همخوانی ندارد. به‌همین خاطر، از این رتبه‌های عددی به‌عنوان خروجی روش‌های یادگیری ماشین به‌‌جای رتبه‌بندی خبرگان و افراد استفاده گردید تا بتوان وب‌سایت‌ها را در شش طبقه جداگانه، از بسیار عالی تا بسیار ضعیف، برچسب‌دار نمود. در ادامه، از روش‌های یادگیری ماشین ذکرشده جهت طبقه‌بندی و همچنین، پیش‌بینی طبقه یک وب‌سایت جدید استفاده شده‌ است. در نهایت، این پژوهش به این نتیجه رسید که امکان طراحی سیستمی با دقت بالا برای ارزیابی وب‌سایت‌های خبری با روش شبکه عصبی و ماشین بردار پشتیبان وجود دارد، به‌گونه‌ای که این سیستم از عوامل مهم تأثیرگذار بر کیفیت وب‌سایت‌های خبری تشکیل شده و به‌صورت خودکار قابلیت جمع‌آوری اطلاعات آن‌ها وجود داشته باشد.

متن کامل [PDF 1102 kb]   (979 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb