دوره 32، شماره 3 - ( بهار 1396 )                   جلد 32 شماره 3 صفحات 731-760 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Feiz D, Dehghani Soltani M, Farsizadeh H, Ghollamzadeh R. Assessing the effect of knowledge sharing on Employees' Psychological Empowerment by Clarifying Mediating Role of organizational memory and learning collaborative electronic in National Library and Archives of I.R of Iran. .... 2017; 32 (3) :731-760
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3142-fa.html
فیض داود، دهقانی سلطانی مهدی، فارسی زاده حسین، غلامزاده رسول. بررسی تأثیر تسهیم دانش بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان با تبیین نقش میانجی حافظه سازمانی و یادگیری مشارکتی الکترونیک در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1396; 32 (3) :731-760

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3142-fa.html


دانشگاه سمنان
چکیده:   (3551 مشاهده)
امروزه دانش بهمنزله منبعی ارزشمند و مهم در کتابخانه­ها محسوب می­شود و کتابخانه­ها برای بقا و نیل به اهداف خود نیازمند به اشتراکگذاری دانش در بین کارکنان خود هستند. از سوی دیگر، از عوامل مهم بقا و حیات کتابخانه­ها، داشتن نیرویی توانمند و با روحیه کاری بالاست. بهعبارت دیگر، اهمیت منابع انسانی بهمراتب از فناوری­های جدید و منابع مادی و مالی بیشتر است. هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی تأثیر تسهیم دانش بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان با درنظرگرفتن نقش میانجی حافظه سازمانی و یادگیری مشارکتی الکترونیک در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بوده و داده­های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه و به روش نمونه­گیری تصادفی ساده از جامعه پژوهش که شامل کتابداران دارای تحصیلات دانشگاهی در کتابخانه ملی، که در چهار بخش فراهم­آوری، سازماندهی، اطلاع­رسانی و آموزش و پژوهش هستند، گردآوری شد. برای بررسی روایی ابزار سنجش از روایی سازه و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای آزمون فرضیات تحقیق از مدل­سازی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که تسهیم دانش بهصورت مستقیم تأثیر معناداری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان دارد. این در حالی است که تأثیر تسهیم دانش بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بهصورت غیرمستقیم و از طریق دو متغیر حافظه سازمانی و یادگیری مشارکتی الکترونیک بهمراتب بیشتر از تأثیر مستقیم است. نتایج همچنین نشان داد که حافظه سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان تأثیری ندارد.
متن کامل [PDF 821 kb]   (2038 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb