[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: ::
برگشت به فهرست نشریات برگشت به فهرست مقالات
بومی‌سازی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های مدل کسب‌وکار دست‌آوردهای پژوهشی مؤسسات پژوهشی(95/09/21)
حمید کاظمی ، فریده بهرامی
استادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
چکیده:   (260 مشاهده)

ازآنجاکه یکی از چالش‌های کلیدی در درآمدزایی از دانش برخواسته از پژوهش‌های دانشگاهی، تصمیم‌گیری در مورد مدل مناسب کسب‌وکار برای انتقال از دنیای دانشگاهی به دنیای کسب‌وکار است؛ پژوهش حاضر در راستای طراحی مدل کسب‌وکار[1] پژوهشگاه‌های دولتی انجام‌گرفته است. با توجه به نبود مدل کسب‌وکار بومی در این حوزه، به‌عنوان یک پژوهش ابتدایی و همچنین جدید و ذهنی بودن موضوع، روش مورداستفاده در این پژوهش برای دست‌یابی به ایده‌های نوآورانه و استخراج مؤلفه‌های مدل کسب و کار اجتماعی پژوهشگاه‌های دولتی روش دلفی[2] بوده که اعضای آن از میان متخصصان حوزه کسب‌وکار به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. فرایند دلفی در این پژوهش تا زمان رسیدن اعضای هیئت‌رئیسه[3] دلفی به یک اجماع قابل ‌قبول در مورد مؤلفه‌های اصلی 3 دور متوالی تکرار شد و مؤلفه‌های استخراجی از آن با استفاده از روش آنتروپی شانون[4] وزن دهی شد. درنهایت ده مؤلفه اصلی آگاهی از نیازهای جدید قبل از انجام پژوهش، ارزش پیشنهادی، جریان درآمدی، آگاهی از آخرین پیشرفت‌های فنّاورانه، ساختار هزینه، ارزیابی کسب‌وکار، منابع کلیدی، فعالیت‌های کلیدی، بخش‌بندی مشتریان و امکان‌سنجی برای مدل کسب‌وکار پژوهشگاه‌های دولتی به ترتیب اهمیت استخراج گشت؛ که از این 10 مؤلفه، دو مؤلفه آگاهی از نیازهای جدید قبل از انجام پژوهش و آگاهی از آخرین پیشرفت‌های فنّاورانه مؤلفه‌های پیشنهادی از طرف اعضای هیئت‌رئیسه و هشت مؤلفه‌ دیگر مؤلفه‌های موجود در مدل‌های کسب‌وکار مطرح دنیا بودند. نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش حاضر نشان داد لزوماً تمامی سازوکارهای سنتی دنیای کسب‌وکار از قابلیت استفاده در بدنه‌های عمومی[5] برخوردار نیستند و در نظر گرفتن تعدادی مؤلفه بومی مبتنی بر نظر خبرگان هیئت‌رئیسه دلفی در طراحی مدل کسب‌وکار پژوهشگاه‌های دولتی ضروری است.

 

[1] Business model

[2] Delphi

[3].Panel

[4] Shanon Antropy

[5] Public Bodies

واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: کسب و کار، مدل کسب و کار، مدل کسب و کار سازمان‌های غیرانتفاعی
متن کامل [PDF 836 kb]   (208 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi H, Bahrami F. Localization and ranking of social business model elements for Iran's public research institutes. Journal of Information Processing and Management. 2009;
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3189-fa.html
کاظمی حمید، بهرامی فریده. بومی‌سازی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های مدل کسب‌وکار دست‌آوردهای پژوهشی مؤسسات پژوهشی(95/09/21). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1388;

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3189-fa.html

برگشت به فهرست نشریات برگشت به فهرست مقالات
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۶/۳/۲۴
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.161 seconds with 843 queries by yektaweb 3388