[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 33، شماره 1 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 33 شماره 1 صفحات 97-116 برگشت به فهرست نسخه ها
بومی‌‌سازی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های مدل کسب‌وکار اجتماعی برای پژوهشگاه‌های دولتی ایران
حمید کاظمی ، فریده بهرامی
استادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
چکیده:   (1945 مشاهده)
از آنجا که یکی از چالشهای کلیدی در درآمدزایی از دانشِ برخواسته از پژوهشهای دانشگاهی، تصمیمگیری در مورد مدل مناسب کسبوکار برای انتقال از دنیای دانشگاهی به دنیای کسبوکار است، پژوهش حاضر در راستای طراحی مدل کسبوکار پژوهشگاههای دولتی انجام گرفته است. با توجه به نبودِ مدل کسبوکار بومی در این حوزه، بهعنوان یک پژوهش ابتدایی و همچنین جدید و ذهنیبودن موضوع، روش مورد استفاده در این پژوهش برای دستیابی به ایدههای نوآورانه و استخراج مؤلفههای مدل کسبوکار اجتماعی پژوهشگاههای دولتی روش «دلفی» بوده که اعضای آن از میان متخصصان حوزه کسبوکار بهصورت هدفمند انتخاب شدند. فرایند «دلفی» در این پژوهش تا زمان رسیدن اعضای هیئترئیسه «دلفی» به یک اجماع قابل قبول در مورد مؤلفههای اصلی 3 دور متوالی تکرار شد و مؤلفههای استخراجی از آن با استفاده از روش آنتروپی «شانون» وزندهی شد. در نهایت، ده مؤلفه اصلی آگاهی از نیازهای جدید قبل از انجام پژوهش، ارزش پیشنهادی، جریان درآمدی، آگاهی از آخرین پیشرفتهای فناورانه، ساختار هزینه، ارزیابی کسبوکار، منابع کلیدی، فعالیتهای کلیدی، بخشبندی مشتریان، و امکانسنجی برای مدل کسبوکار پژوهشگاههای دولتی بهترتیب اهمیت استخراج گردید. از این 10 مؤلفه، دو مؤلفه آگاهی از نیازهای جدید قبل از انجام پژوهش و آگاهی از آخرین پیشرفتهای فناورانه مؤلفههای پیشنهادی از طرف اعضای هیئترئیسه و هشت مؤلفه دیگر مؤلفههای موجود در مدلهای کسبوکار مطرح دنیا بودند. نتایج بهدستآمده از پژوهش حاضر نشان داد که لزوماً تمامی سازوکارهای سنتی دنیای کسبوکار از قابلیت استفاده در بدنههای عمومی برخوردار نیستند و درنظرگرفتن تعدادی مؤلفه بومی مبتنی بر نظر خبرگان هیئترئیسه «دلفی» در طراحی مدل کسبوکار پژوهشگاههای دولتی ضروری است.
واژه‌های کلیدی: کسب‌وکار، مدل کسب‌وکار، مدل کسب‌وکار پژوهشگاه‌های دولتی، بومی‌سازی، پژوهشگاه‌های دولتی
متن کامل [PDF 567 kb]   (831 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi H, Bahrami F. Localization and Ranking of Social Business Model Elements for Iran’s Public Research Institutes . Journal of Information Processing and Management. 2017; 33 (1) :97-116
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3189-fa.html

کاظمی حمید، بهرامی فریده. بومی‌‌سازی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های مدل کسب‌وکار اجتماعی برای پژوهشگاه‌های دولتی ایران. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1396; 33 (1) :97-116

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3189-fa.html



دوره 33، شماره 1 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۴/۴
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.29 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3735