دوره 33، شماره 1 - ( پاییز 1396 )                   جلد 33 شماره 1 صفحات 97-116 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi H, Bahrami F. Localization and Ranking of Social Business Model Elements for Iran’s Public Research Institutes . .... 2017; 33 (1) :97-116
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3189-fa.html
کاظمی حمید، بهرامی فریده. بومی‌‌سازی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های مدل کسب‌وکار اجتماعی برای پژوهشگاه‌های دولتی ایران. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1396; 33 (1) :97-116

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3189-fa.html


مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
چکیده:   (2251 مشاهده)
از آنجا که یکی از چالشهای کلیدی در درآمدزایی از دانشِ برخواسته از پژوهشهای دانشگاهی، تصمیمگیری در مورد مدل مناسب کسبوکار برای انتقال از دنیای دانشگاهی به دنیای کسبوکار است، پژوهش حاضر در راستای طراحی مدل کسبوکار پژوهشگاههای دولتی انجام گرفته است. با توجه به نبودِ مدل کسبوکار بومی در این حوزه، بهعنوان یک پژوهش ابتدایی و همچنین جدید و ذهنیبودن موضوع، روش مورد استفاده در این پژوهش برای دستیابی به ایدههای نوآورانه و استخراج مؤلفههای مدل کسبوکار اجتماعی پژوهشگاههای دولتی روش «دلفی» بوده که اعضای آن از میان متخصصان حوزه کسبوکار بهصورت هدفمند انتخاب شدند. فرایند «دلفی» در این پژوهش تا زمان رسیدن اعضای هیئترئیسه «دلفی» به یک اجماع قابل قبول در مورد مؤلفههای اصلی 3 دور متوالی تکرار شد و مؤلفههای استخراجی از آن با استفاده از روش آنتروپی «شانون» وزندهی شد. در نهایت، ده مؤلفه اصلی آگاهی از نیازهای جدید قبل از انجام پژوهش، ارزش پیشنهادی، جریان درآمدی، آگاهی از آخرین پیشرفتهای فناورانه، ساختار هزینه، ارزیابی کسبوکار، منابع کلیدی، فعالیتهای کلیدی، بخشبندی مشتریان، و امکانسنجی برای مدل کسبوکار پژوهشگاههای دولتی بهترتیب اهمیت استخراج گردید. از این 10 مؤلفه، دو مؤلفه آگاهی از نیازهای جدید قبل از انجام پژوهش و آگاهی از آخرین پیشرفتهای فناورانه مؤلفههای پیشنهادی از طرف اعضای هیئترئیسه و هشت مؤلفه دیگر مؤلفههای موجود در مدلهای کسبوکار مطرح دنیا بودند. نتایج بهدستآمده از پژوهش حاضر نشان داد که لزوماً تمامی سازوکارهای سنتی دنیای کسبوکار از قابلیت استفاده در بدنههای عمومی برخوردار نیستند و درنظرگرفتن تعدادی مؤلفه بومی مبتنی بر نظر خبرگان هیئترئیسه «دلفی» در طراحی مدل کسبوکار پژوهشگاههای دولتی ضروری است.
متن کامل [PDF 567 kb]   (900 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb