[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: دوره 32، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 32 شماره 4 صفحات 989-1016 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مدل ذهنی دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به موتور کاوش گوگل
اعظم صفری، حسن بهزادی ، ایرج رداد
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی؛دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (1453 مشاهده)
وب یکی از کانالهای اصلی کسب اطلاعات است و استفاده از موتورهای کاوش بهعنوان متداولترین روش دستیابی به این اطلاعات محسوب میشود. هدف از پژوهش حاضر تعیین سطح کمال مدل ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع، توصیفی- پیمایشی است. ابزارهای مورد استفاده برای گردآوری دادهها عبارتاند از: مصاحبه نیمهساختاریافته (با استفاده از مقیاس کمال مدل ذهنی «لی»، و سؤالات طراحیشده) و مشاهده مستقیم (فیلم ضبطشده از رفتار اطلاعیابی کاربر). جامعه پژوهش نیز شامل دانشجویان در حال تحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی در گروه فنی- مهندسی و علوم انسانی/ اجتماعی بودند که از هر گروه 15 نفر (جمعاً 30 نفر) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.
یافتههای پژوهش نشان داد که 80 درصد دانشجویان مدلهای ذهنی ناقص و 20 درصد مدلهای ذهنی خوبی داشتند و البته، هیچکدام از دانشجویان مدلهای ذهنی کاملی نداشتند. آگاهی بیشتر دانشجویان از مؤلفههای اطلاعات تخصصی/ عمومی، پایگاههای اطلاعاتی چندگانه، مطابقتدادن، کاوش کلیدواژهای، و اعتبار و سندیت نتایج در سطح خوبی بود. در مورد مؤلفههای محدودسازی/ بسط نتایج و الگوریتم رتبهبندی و  مرتبسازی نتایج آگاهی بیشتر دانشجویان در سطح متوسط بود و در مورد مؤلفههای اطلاعات محدود، صفحات/ وبسایتهای نمایهشده، راهنمای کاوش، عملگرهای بولی، و سایر عملگرهای کاوش و پیشوندها، نشانها و علائم نقطهگذاری، کاوش پیشرفته، و تنظیمات کاوش آگاهی آنها در سطح ضعیفی قرار داشت. همچنین، بین سطح کمال مدل ذهنی و سطح تعامل تفاوت معناداری مشاهده شد و دانشجویانی که سطح کمال مدل ذهنی کاملتری داشتند، سطح تعامل مطلوبتری از خود نشان دادند.
با توجه به یافتههای پژوهش ضروری است مقوله مدلهای ذهنی بهعنوان عامل تأثیرگذار بر رفتار اطلاعیابی کاربران در طراحی نظامهای اطلاعاتی و نیز آموزش کاربران مورد توجه قرار گیرد. شناخت مدلهای ذهنی کاربران، خطاها و نواقص و شکافهای دانشی آنها از نظام اطلاعاتی را آشکار میسازد که با این آسیبشناسی میتوان در رفع آن اقدام کرد و اثربخشی نظام و آموزشها را افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: مدل ذهنی، موتور کاوش گوگل، سطح کمال، سطح تعامل
متن کامل [PDF 857 kb]   (722 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safari A, Behzadi H, Radad I. Investigating Master Students’ Mental Models of Google Search Engine. Journal of Information Processing and Management. 2017; 32 (4) :989-1016
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3316-fa.html
صفری اعظم، بهزادی حسن، رداد ایرج. بررسی مدل ذهنی دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به موتور کاوش گوگل. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1396; 32 (4) :989-1016

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3316-fa.html

دوره 32، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۶/۹/۲۱
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.238 seconds with 853 queries by yektaweb 3525