[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نگاشت شبکه‌ی تداعی‌های برند نزد مراجعه‌کنندگان با استفاده از نقشه‌ی مفهومی برند (BCM) مورد مطالعه: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(96/12/28)
حمید کاظمی ، بهاره اصانلو، نسرین ابوئی
استادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
چکیده:   (454 مشاهده)

یکی از اجزای اصلی ارزش ویژه­ی برند، تداعی­ هایی است که مصرف­ کنندگان در مورد برند دارند و همین تداعی­ ها، آن­ ها را به انتخاب آن برند هدایت می­ کند. این تداعی­ ها معمولا به عنوان شبکه ­ای سازماندهی شده و در بر­دارنده­ ی مدل­ هایی از اجتماع شبکه­ ها در ذهن در نظر گرفته می ­شوند و به منزله­ ی یک تصویر برند، ارزش برند برای مصرف­ کنندگان را تعیین می­ کند. هدف از انجام این پژوهش، استخراج و نگاشت شبکه­ ی تداعی­ های برند ایرانداک (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران) از منظر مراجعه­ کنندگان آن است. برای رسیدن به این هدف، در این پژوهش از روشی به نام نقشه­ ی مفهومی برند (BCM) به منظور استخراج نقشه­ ی مفهومی تداعی­ های برند از ذهن مصرف­ کنندگان، یکپارچه­ سازی نقشه­ های فردی و نگاشت نقشه­ ی اجماعی برند استفاده می­ شود که با مصاحبه­ های تک­ به تک با نمونه­ ی مورد بررسی به­ دست خواهد آمد و در نهایت منجر به شناسایی ادراک مراجعان از برند ایرانداک می­ گردد. جامعه­ ی آماری این پژوهش شامل کلیه­ ی افرادی است که برای دریافت خدمات پژوهشی، به تالار جستجوی اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران مراجعه می­ نمایند و نمونه­ ی مورد بررسی به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب می­ شود. نتایج نشان می­ دهد که شبکه­ ی تداعی­ های ذهنی مراجعان ایرانداک شامل تداعی­ های محوری و مطلوب مانند "پایگاه اطلاعاتی پایان نامه­ های داخلی" و "ارائه­ ی مناسب خدمات" می­ باشد. با توجه به محدود بودن تحقیقات بازاریابی صورت گرفته در مورد برند موسسات ارائه دهنده­ ی خدمات پژوهشی، درک و مدیریت تداعی­ های وابسته به برند ایرانداک و عوامل اصلی و پنهانی که در شکل ­گیری این تداعی­ ها موثر هستند، به منظور بهبود کیفیت خدمات با توجه به آن، موجب بهبود تصویر ذهنی برند ایرانداک خواهد بود.

واژه‌های کلیدی: تداعی‌های برند، تصویر ذهنی از برند، نقشه‌های ذهنی برند، نقشه‌‌ی مفهومی برند، نگاشت شبکه‌ی تداعی‌های برند.
متن کامل [PDF 1515 kb]   (112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۴/۴
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.29 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3730