دوره 33، شماره 3 - ( بهار 1397 )                   جلد 33 شماره 3 صفحات 967-988 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Anbaraki S, Jowkar A, Ebrahimi S. identifying incentives and disincentives factors effects on willingness to share knowledge In online scientific social networks. .... 2018; 33 (3) :967-988
URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3455-fa.html
انبارکی سحر، جوکار عبدالرسول، ابراهیمی سعیده. شناخت عوامل مشوّق و بازدارنده تسهیم دانش در شبکه‌های اجتماعی علمی پیوسته. پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات. 1397; 33 (3) :967-988

URL: http://jipm.irandoc.ac.ir/article-1-3455-fa.html


دانشگاه شیراز
چکیده:   (2252 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر توسعه راهبردهای بهبود تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی علمی پیوسته از طریق شناخت عوامل مؤثر و بازدارنده بر تمایل به اشتراک دانش در این شبکههاست.
این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی و با روش نمونهگیری خوشهای انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه پژوهشگران (اعضای هیئت علمی) دو دانشگاه «شیراز» و «خلیج فارس بوشهر» تشکیل میدهند که با توجه به جمعیت 900 نفری، 269 نفر از این جامعه بر مبنای جدول «مورگان» بهعنوان نمونه تعیین گردید. گردآوری دادهها بر مبنای پرسشنامه بررسی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در جوامع مجازی «ژائو» انجام گرفت.
یافتهها نشان داد که از بین عوامل مؤثر بر تمایل پژوهشگران به اشتراک دانش، بهترتیب، عوامل «چشمانداز مشترک» با اختلاف میانگین 82/4، «عمل متقابل» با اختلاف میانگین 04/4 و «اطمینان در تمایل به اشتراکگذاری» با اختلاف میانگین 34/3 دارای بیشترین سهم در افزایش تمایل پژوهشگران به اشتراک دانش هستند. در این بین «وابستگی اجتماعی» با میانگین 42/0- و نمره t، 48/4- و با توجه به معنادارشدن رابطه، تأثیر بازدارنده بر تمایل به اشتراک دانش داشته است.
با توجه به تأثیر مثبت «چشمانداز مشترک»، «عمل متقابل» و «اطمینان در تمایل به اشتراک دانش» میتوان با ایجاد شبکههای اجتماعی علمی-تخصصی، امکان حضور پژوهشگران همرشته و با قلمروهای مشابه را فراهم کرد تا بدینطریق به تبادل دانش تخصصی با یکدیگر بپردازند. همچنین، با ایجاد زمینههای آشنایی بیشتر پژوهشگران با این شاهراههای ارتباط علمی، میتوان علاوه بر تشویق آنان به استفاده و اشتراک دانش بیش از پیش در شبکههای اجتماعی علمی پیوسته، سرعت تولید علم را نیز بالا برد.
متن کامل [PDF 769 kb]   (633 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


تمام حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Information processing and Management

Designed & Developed by : Yektaweb