XML English Abstract Print


دانشگاه زابل
چکیده:   (475 مشاهده)
جوامع مجازی در اینترنت، به کاربران امکان برقراری ارتباط، تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاری دانش جهت تامین نیازهای آنها را می‌دهد. بسیاری از جوامع مجازی به علت عدم تمایل اعضا برای اشتراک دانش با یکدیگر شکست خوردند. هدف اصلی این پژوهش، تمرکز بر عوامل موثر بر اعتماد بین‌فردی و بررسی تاثیر اعتماد بین‌فردی بر تمایل به اشتراک دانش در جوامع مجازی است. افزایش اعتماد بین‌فردی می‌تواند انگیزه افراد مجازی را در جهت اشتراک دانش افزایش دهد. بنابراین نیاز به درک عوامل موثر بر اعتماد بین‌فردی و رفتار اشتراک دانش اعضا داریم. بر اساس بررسی گسترده ادبیات، یک نظرسنجی مبتنی بر پرسشنامه انجام شد و داده‌های تجربی از 27 جامعه مجازی جمع‌آوری شد. بنابراین در این پژوهش، تاثیر8  عامل، بر اعتماد‌بین‌فردی و تاثیر اعتماد بین‌فردی بر قصد اشتراک دانش بین 336 عضو جوامع مجازی ارزیابی شد. جهت سنجش مدل اندازه‌گیری با استفاده از تحلیل عامل تاییدی و سنجش مدل ساختاری، داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان‌می‌دهد که اعتماد بین‌فردی به‌میزان قابل توجهی قصد اشتراک دانش را در بین کاربران جوامع مجازی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و عواملی شامل توانایی، خیرخواهی، صداقت، قابل پیش‌بینی بودن، شایستگی، دیدگاه مشترک، رشد دانش و ایجاد و شرکت در ارتباطات شخصی همگی بر افزایش اعتماد بین‌فردی اعضای مجازی تاثیر مثبت دارند. این مطالعه می‌تواند به مدیران جوامع‌مجازی برای مدیریت جوامع مجازی و ترویج این عوامل موثر بر اعتماد‌بین‌فردی برای تحریک تمایل اعضا به اشتراک‌دانش در آن جامعه‌مجازی کمک کند.
متن کامل [PDF 1159 kb]   (129 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوري اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۶