[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و تحلیل اولویت‌های پژوهشی در هر یک از محورهای پژوهشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دیدگاه استادان و دانشجویان دکتری این رشته(96/12/28)
فرزانه قنادی نژاد ، غلامرضا حیدری
کارشناس ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (752 مشاهده)
منشأ بسیاری از مشکلاتی که در پژوهش­های حوزه­ی علم اطلاعات و دانش­‌شناسی وجود دارد (مانند کاربردی نبودن، تکراری و فاقد نوآوری بودن)، مربوط به نامشخص بودن نیازها و اولویت­‌های پژوهشی این رشته است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر شناسایی و دسته­بندی موضوعات پژوهشی مهم در علم اطلاعات و دانش‎‏شناسی و سنجش میزان اهمیت آن‏ها به منظور تعیین اولویت­‌های پژوهشی در این رشته است. پژوهش حاضر از نوع نظری- کاربردی و روش پژوهش سندی- تحلیلی و پیمایشی است. جامعه­‌ی پژوهش حاضر شامل استادان و دانشجویان مقطع دکتری در رشته‌­ی علم اطلاعات و دانش‌‏شناسی در دانشگاه­‌های تهران، خوارزمی، الزهرا، فردوسی مشهد، شیراز، اصفهان و شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 95-1394 هستند که به دلیل محدود بودن جامعه‌­ی پژوهش (165 نفر)، پرسشنامه بین تمامی افراد جامعه توزیع (به صورت الکترونیکی و حضوری) و در نهایت 112 پرسشنامه گردآوری شد (نرخ بازگشت 63 درصد). به منظور تجزیه و تحلیل داده­‌ها از آمار استنباطی (آزمون رتبه­ای فریدمن) استفاده شده است. به منظور شناسایی اولویت‌های پژوهشی در علم اطلاعات و دانش­‌شناسی به مرور متون این حوزه و نظرخواهی از استادان این رشته پرداخته شده است. نتایج این بررسی­‌ها شناسایی 120 موضوع پژوهشی در علم اطلاعات و دانش‌­شناسی بود که در 22 محور کلی تقسیم‌­بندی شدند. نتایج بیانگر آن است که تحت تأثیر تحولاتی که در طی سال­‌های اخیر در رشته­ی علم اطلاعات و دانش­‌شناسی به وجود آمده است از جمله تغییر عنوان رشته و تا حدودی تغییر سرفصل­های درسی و به تبع آن محتوای رشته، تحولات ناشی از ورود فناوری به رشته و حرکت بیش­تر این حوزه به سمت میان رشته‌­ای شدن سبب شده که جامعه­‌ی پژوهش حاضر، موضوعات تازه و کاربردی، موضوعات مبتنی بر آینده و موضوعات مرتبط با فناوری‌­های اطلاعاتی را نسبت به موضوعات سنتی و مباحث نظری، برای انجام پژوهش­‌های آینده در این رشته دارای اولویت بیش­تری بدانند.
واژه‌های کلیدی: اولویتهای‌ پژوهشی، محورهای پژوهشی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، استادان، دانشجویان دکتری.
متن کامل [PDF 1062 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: كتابداري و اطلاع رساني
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۶/۳۱
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.29 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3749