[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
irandoc irandoc irandoc irandoc irandoc
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فرصت‌های مدیریت داده‌های بزرگ در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی: واکاوی ساختاری-تفسیری و ارائه راهکار(97/02/03)
مژده درمنده، علیرضا نوروزی ، محمدرضا اسمعیلی گیوی
دانشیار دانشگاه تهران
چکیده:   (458 مشاهده)
داده­های بزرگ به مجموعه­ای از داده­ها اطلاق می­شود که نسبت به سایر انواع داده‌ها دارای ویژگی­های منحصر به فردی همچون حجم، سرعت و تنوع بالا، ارزش، صحت، اعتبار و نوسان هستند که این ویژگی­ها پردازش آنها را توسط پایگاه داده معمولی دشوار می­سازد، اما کسب ارزش از آن می­تواند باعث بهبود بسیاری از فرایندهای سازمانی و غیرسازمانی شود، هر چند نیازمند صرف هزینه و استفاده از روش­های نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد.
هدف: هدف این پژوهش شناسایی، تعیین، اولویت‌بندی و تحلیل فرصت‏های مدیریت داده‌های بزرگ و واکاوی ساختاری-تفسیری آن و سپس ارائه راهکارها برای مدیریت این داده‌ها در کتابخانه‏ها و مراکز اطلاع‏‌رسانی شهر تهران است.
روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و بر حسب روش، پیمایشی–توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش، 35 نفر از مدیران ارشد کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران است. در این پژوهش به منظور گردآوری داده‌‏ها از دو روش بررسی اسناد و مطالعات کتابخانه‌ه‏ای و پرسش‌نامه استفاده شده است. ابتدا از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ه‏ای برای بررسی مبانی فرصت‏های مدیریت داده‌های بزرگ بهره برده شد. سپس با بررسی پیشینه‏‌ها و بر اساس مدل پژوهش، پرسش‌نامه مورد نظر ساخته شد و در بین جامعه آماری توزیع گردید. داده‌‏ها با استفاده از روش‏های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، از نرم‏‌افزارهای اس.‏پی.‏اس.‏اس. و اسمارت پی.‏ال.‏اس. برای تجزیه و تحلیل داده‌‏ها استفاده شد. در مدل ساختاری-تفسیری نیز پرسش‌نامه بین 15 نفر از خبرگان حوزه داده‌های بزرگ توزیع گردید و سپس به صورت دستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‏‌ها: یافته‏‌ها نشان داد که فرصت‌های مدیریت داده‌های بزرگ از نظر مدیران مراکز اطلاع‏رسانی شهر تهران به ترتیب اهمیت و اولویت عبارتند از: مدیریتی-سازمانی، ماهیتی، فرآیندی، انسانی و از دید خبرگان عبارتند از: ماهیتی، فرآیندی، انسانی و مدیریتی-سازمانی. یکی از دلائل اصلی این تفاوت، تمرکز بیشتر مدیران بر مسائل مدیریتی-سازمانی و آشنایی کمتر آنان با داده­‌های بزرگ بود؛ در حالی که خبرگان با درک بیشتر از مفهوم داده­­‌های بزرگ بیشتر بر فرصت­‌های ماهیتی تمرکز دارند و فرصت­‌های مدیریتی-سازمانی بری آنان دارای اهمیت کمتری است.

 
واژه‌های کلیدی: داده‌های بزرگ، مدیریت داده‌های بزرگ، فرصت، راهکار، کتابخانه، مراکز اطلاع‌رسانی، ایران، تهران
متن کامل [PDF 1245 kb]   (213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات Journal of Information processing and Management
1cd1b69edf77ec3
نقشه پايگاه | پرسش‌هاي متداول | اطلاع‌رساني به دوستان | آمار پايگاه | حقوق | مسئوليت محتوا | روزآوري: ۱۳۹۷/۴/۴
كليه حقوق براي فصل‌نامه پردازش و مديريت اطلاعات محفوظ است.
Persian site map - English site map - Created in 0.28 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 3730